Princess og halve kongeriket

Princess er en veldig stor båt. Over 40 fot i hvert fall. Den kan jeg kjøre hvis jeg vil. Da snakker vi om en 43- åring som ikke er i stand til å manøvrere noe kraftigere enn en plastikkåre. Princessen har ofte motorer med betydelig mer motorkraft enn som så. Nautisk kompetanse vil jeg ikke under noen omstendigheter påberope meg.

1. mai blir båtførerbevis obligatorisk for alle som er født etter 1980. Det vil si at for en 29-åring som har tilbrakt hele livet i båt og som har en betydelig kompetanse bak roret vil det bli forbudt å føre roret på den tidligere omtalte båten. Han har valget mellom å bli degradert flere fot og hestekrefter ned, eller å avlegge båtførerprøven. Mens jeg som stadig vekk må bli minnet på hvor teit det er å si «båtratt» «båtgulv» eller «venstre» når jeg befinner meg på vannet ikke trenger det samme beviset. Jeg takker for tilliten, men jeg tror uansett at jeg er kapabel til å bryte samtlige sjøvettregler og helt sikkert et par lover bare jeg puster på roret. Jeg skal berolige samtlige lesere, samt lensmannen med å si at det aldri vil skje.

En bekjent av meg kom for noen år siden over noen ekstra penger. Han hadde nettopp fylt 40 og ikke eid båt tidligere. Det første han gjorde var å kjøpe nettopp den tidligere omtalte båten på 44 fot. Jeg har ennå ikke hørt om noen ulykker, muligens fordi han hadde kompiser med en betydelig høyere sjøkompetanse.

Poenget er: Han er ikke alene. Mange får en betydelig bedre økonomi etter fylte 40. Mange kjøper stor hytte eller sportsbil. Noen tar også skrittet opp noen divisjoner fra jolla de har fisket fra to ganger i året. Muligens er de ansvarlige voksne mennesker som skaffer seg tilhørende kompetanse. Men de er ikke lovpålagt å gjøre dette.

For å komme med en sammenlikning jeg helt sikkert får kjeft for: Selv om jeg aldri har kjørt bil før må jeg like fordømt ta lappen selv etter fulgte 40. Det er ikke sammenliknbart sier noen. Det har de helt rett i. Princessen er fire ganger større enn Peugeoten jeg har i garasjen.

Explore posts in the same categories: Samfunn

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 55 andre følgere

