«De arme små»

Så er endelig spørsmålet stilt. Er Paradise Hotel skadelig for barn? Betimelig spørsmål etter at skaden alt er skjedd. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10007448

Jeg har to barn. Den eldste på 13 år har utøvet et visst press på sin far for å få se Paradise Hotel. Jeg har konsekvent nektet ham det. Ikke nødvendigvis fordi han blir et dårligere menneske av å se lettkledde, unge mennesker si dumme ting på fjernsyn, men av samme grunn som jeg skrur av fjernsynet når han ser enkelte trekanthoder på Disney Channel. Dette er rett og slett for dårlig. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10007446

Jeg tror ikke at alle som deltar i et såkalt reality- program er mindre intelligente. Jeg tror heller ikke alle som deltar i slike programmer bare er opptatt av overfladisk festing og sex. Men i følge TV3 er disse menneskene stort sett stokk dumme og bare opptatt av overflatisk festing og sex. Som sagt, jeg tror ikke disse menneskene er stokk dumme, men jeg ser at alle mennesker, uansett intelligensnivå eller stilling i samfunnet sier dumme ting. Hver eneste dag går det professorer, søplekjørere, ingeniører og journalister rundt og lirer av seg dumme ting. Dersom du filmer dem 24 timer i døgnet og klipper bort det intelligente folk sier, vil hvem som helst framstå som dumme. Det er nettopp det TV3 gjør. De klipper bort alle snev av intelligens, setter folk opp mot hverandre og sender den sterkt klipte versjonen av virkeligheten. At de som er med ikke nødvendigvis tenker så mye over konsekvensene av det de er med på og muligens går inn i det med litt mer enn et snev av naivitet gjør det bare lettere å fortelle historien om dumme mennesker som bare er opptatt av overflatisk festing og sex.

Andre foreldre forteller meg at de også forsøker å nekte barna å se programmet. Problemet er bare at de samme barna møtes hos hverandre og ser programmet på internett når foreldrene er på jobb. Jeg hører også at programmet diskuteres blant annet på Facebook og at deltakerne dyrkes som idoler av barn ned i 11- årsalderen.  http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10007445 

Det verste med Paradise Hotel er ikke all baksnakkingen, sexen under laknene, nakenheten eller fordummingen. Problemet er at barn idoliserer deltakerne.

Min ni år gamle datters største idol er Hannah Montana. Muligens ikke et veldig dypt og intellektuelt idol. Muligens ville Hannah Montana hatt store problemer med å slippe gjennom Vibeke Sæthers overpedagog-infiserte barne-tv på 70 tallet. Min datter lærer ikke så mye av Hannah Montana, bortsett fra enkelte engelske gloser. Men idolet hennes gjør i hvert fall noe som muligens har en mening. Hun synger. Fotballspillerene min sønn har som idoler er kanskje heller ikke pedagogisk korrekte, men de spiller fotball. En virksomhet som for en eller annen grunn er svært meningsfull for svært mange.

Idolene fra TV3s flaggskip verken synger eller spiller fotball. De unge menneskene mange av den oppvoksende generasjonen ser opp til baksnakker hverandre. Drikker seg fulle og har sex på fjernsyn. I tillegg sier de mange dumme ting. Det gjør også søplekjører til tider. Men i motsetning til deltakerne på «Paradise Hotel» gjør søplekjørerne meningsfylte ting, uten at noen oppretter fanklubber av den grunn.

 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10007452
 
Explore posts in the same categories: Media, Samfunn, Uncategorized

8 kommentarer den “«De arme små»”

  1. Anne L Says:

    Synes du får frem noen veldig gode poeng i innlegget ditt, jeg er forsåvidt enig i det meste.

    Men samtidig synes jeg du går vel mye i forsvar av disse menneskene som deltar i dette tv konseptet. Det har seg faktisk slik at det allerede har gått en sesong av PAradise Hotel, og etter å ha iaktatt noe sånt synes jeg det er rart at mennesker melder seg på en sesong to, hva slags respekt har de for seg selv?

    Du kan saktens si at alle mennesker kunne blitt filmet 24 timer i døgnet, og fått livet sitt klippet til å bli en flopp.. Men poenget er jo at de fleste av oss foretrekker å ikke gjøre det, fordi vi ønsker at våre medmennesker skal iakta oss med verdighet og respekt.

    Disse deltagerne har valgt dette bort idet de viste seg foran skjermen og bedrev sin billighet, og det i seg selv er en utrolig nedgradering av seg selv som menneske. Hvem har respekt for fjortårets vinner, Petter Pilgaard? Ingen, folk ler av han, og det er i utgangspkt derfor han er interresant og opptar mediespalter, fordi han er en nasjonal-klovn. Alle vet at disse kjendisene forsvinner innen en viss tid, og hva er de da? En avdanket reality kjendis som folk ler av.. Se på big brother deltagerne, hva ble det av dem? Vil si dette er den «nye big brother».. Da jeg var 13 så jeg på big brother, jeg visste ikke mye om noe, trodde d var kult. Ser tilbake idag og grøsser, er sint fordi mine foreldre ikke stanset det.

    Men voksne som unge finner tydeligvis en umåtelig underholdning i Paradise hotel, uten at jeg skjønner hvorfor. Personlig føler jeg ekkelt på innsiden bare etter å se 10 min på programmet, og d er i realiteten alt jeg har sett av det. Har bekjentskap til en av klipperne i dette programmet, og han er en drittsekk. Og jeg tror bare det er drittsekker som klarer produsere slik umoral og ødeleggende pakk. Til helvete med det, slutt å se på det sier jeg…

  2. Mats Says:

    Fornuftige og gode poeng, Finn og Anne.
    Jeg er enig med Anne at du kanskje forsvarer dem litt mye. Jeg har ikke sett mange episoder, men jeg har sett nok til å forstå at deltakerne er hjerneløse fjortiser som aldri ble helt voksen.

    Det er en skam at det er disse menneskenne ungdommen idoliserer. Jeg får vondt inni meg av å tenke på det.
    (-Gutt 18 som er lei av venners konstante mas om Paradise)

  3. sdfsdfghhh Says:

    Jeg lar ikke mine barn se på Paradise hotel.
    Jeg mener det er fordummende . . uten å virke for moralsk 🙂

    Det får voksne folk til å virke stokk dumme, særdeles opptatt av ytre verdier, total mangel på interesser og i tillegg gjør de stort sett ikke annet enn å sole seg, røyke og drikke (ut fra de klippene jeg har sett).

    Jeg har litt vanskelig for å se hvorfor folk vil være med der egentlig. Ut fra det lille jeg har sett, så setter det ikke deltakerne i noe positivt lys. Men det er klart at det skal UTROLIG lite til i lille Norge for å bli en eller annen form for b-kjendis.

    Nå er ikke alle barna mine så store heller, og vi har alltid regulert hva de skal se på.
    Helt fra de var små har vi valgt det som skal være pedagogisk riktig, og som ser bra ut. Det har de vært fornøyd med til nå. De har heller ikke protestert mot av vi sier nei til Paradise. Vi har heller andre serier de kan se på – på andre kanaler. Eller vi har opptak fra andre ting på PVR spilleren.

    Vi ser heller ikke nødvendigvis programmene når de kommer på TV. Vi vil heller velge når vi vil se noe, og hva. Så PVR spilleren er mye i bruk her.
    Da kan vil tilpasse barnetv for de minste også.

    Jeg mener barn ser alt for mye på TV nå. De må ut og leke. De må finne på leker selv. Bygge demning i skogen. Hoppe over bekken. Bygge hytte. Dette er mange ting de lærer av, og som er med på å bygge opp finmotorikk, koordinering og annen kroppskontroll.
    Det er mye sunnere for de også.

    Nå bor vi heldigvis slik til at det er bare et minuttes gange til skogen og bekken. Der kan de bli fra de kommer hjem fra barnehagen, til vi skal ha «kveldsmat». Så rekker de 10 minutter barnetv før maten er klar. Stelle seg, og i sengs.
    I helgen er de også bare ute i hagen og leker i den store sandkassa, eller de er i skogskanten og bygger på en hytte. Der er de med mange av naboene også. Så de som er litt eldre hjelper de små med det de ikke kan. Så får de prøvd seg på det meste.
    Nå bygger de på en hytte som har 7 etasjer. For å ha kommet så langt er det mye de må ha lært seg.

    Nå har vi voksne laget et understell (flytepontonger) som de skal bygge egen flytende hytte på til sommeren. Da har de noe å sette fingrene i også. Vi regner med at de bruker mange uker på den – men at den er klar i juli en gang. Så har vi laget klar sykkeldrift på den, som driver en innkapslet propell. Så kan de være opp til fire personer som sykler for å få fremdrift.
    Det skal ikke så mye til for å sette de i sving. Vannborgen synes de er veldig gøy å holde på med. Vi har begrenset bygging til tirsdag og torsdag – for at de skal ha noe å glede seg til. På disse dagene vil de knapt inn, for de holder på å bygge. De skal sette inn vinduer, få inn noen møbler og legge teppe og lime opp tapet. Så filmer vi litt, så de skal ha som et minne senere.
    Det var bare 4 timers arbeid fra oss voksnes side, med å sveise gamle pontonger fra en flytebrygge på et understell. Så festet vi på noen bjelker som de kunne bruke for å bygge resten på. Så 4 timer fra oss gir de minst 4 uker å bygge på.

    Vi pleier å se litt på TV sammen med de på lørdager også. Da har vi laget klar en blanding av Newton, Hvordan gjør de det (på Discovery) og litt forskjellig annet. Den eldste får se en krim ala Castle eller noe slik. Må ikke være for spekulativt.
    McGyver er også noe de ser på jevnlig. Det synes de alle er veldig spennende he he.

  4. barnefar Says:

    Grensesetting er en viktig del av oppdragelsen. Den maa vaere konsekvent, og tilpasset barnets modenhetsnivaa. Her er et fint opplegg: http://deutroligearene.uit.no/ikbViewer/page/dua/foreldre_og_larere

  5. barnefar Says:

    http://www.farogbarn.no/artman/publish/omsorg_grensesetting_barneoppdragelse.php

    http://www.nettpsykologene.no/barneoppdragelse.htm

    * Gi belønning for ønsket oppførsel. Ros og skryt er den beste belønningen som kan gis. Ros og kos er ofte bedre belønninger enn materielle ting. Et belønningsopplegg bør ikke vare lenger enn til en hensiktsmessig adferd er etablert.
    * Ros og skryt kan ikke overdrives, men den må være ekte. Alle barn liker at foreldrene viser at de er stolte av dem (spesielt når andre kan se eller høre det).
    * Det er viktig at barn opplever at de er flinke. Også i forhold til ting som vi ofte tar som selvfølger. Fortell barnet dit ofte at han/hun er flink selv i forhold til bagatellmessige ting.
    * Belønning er mer effektivt enn straff! Straff ikke med annet enn inndragelser av goder/rettigheter. Straff aldri ved å ta bort trygghet og kjærlighet eller ved å påføre smerte.
    * Gi barnet umiddelbare og hyppige tilbakemeldinger og konsekvenser. Reaksjoner som kommer umiddelbart etter en handling er langt mer effektive enn store reaksjoner som kommer senere.
    * Det gir størst uttelling hvis belønning og straff står i sammenheng med adferden (man kan trekkes i lommepenger for ødeleggelse, men ikke for å komme for sent hjem).
    *

    Vær tydelig og konsekvent. Barn liker forutsigbarhet. Tydelighet gir forutsigbarhet. Ha faste regler, uavhengig av når og hvor. Gi samme reaksjon hver gang. Begge foreldrene bør reagere likt.
    * Vær føre var. Minn barna om regler som barnet kan komme til å bryte i forkant av situasjoner som kan bli vanskelige.
    * Skjenn på handlinger, ikke på person (”Det er ikke snilt å gjøre sånn” fremfor ”Du er ikke snill” eller ”Du er slem”).
    * Prøv å ikke handle i affekt. Når det koker over: Stopp opp og tenk et skritt lenger. Det er lov å trekke seg ut av en situasjon for å få oversikt for så og komme tilbake med mer overveide løsninger og reaksjoner.
    * Ikke prøv å endre alt på en gang. Ta et problemområde av gangen. Det viktigste først.
    * Tilgi! Bli ferdig med episoder som har oppstått.
    * Å oppdra barn er vanskelig. Søk hjelp når det er noe du ikke får til før du blir utslitt.

  6. trinegrung Says:

    FLOTT innlegg…virkelig viktig tema. Supert du blogger….lagrer denne jeg!


Legg igjen en kommentar

