Den usårbare alder

Da jeg begynte å røyke i tenårene var det som om kroppen min var usårbar. Vi visste veldig godt hva vi utsatte kroppene våre for,  jeg og bestekameraten min. Men vi gjorde det likevel, Og det var ingen av oss som ville bli syke.

Jeg husker vi spøkte om magesår. Det ble liksom en stående vits mens vi tente sigarettene over den tredje kaffekoppen på universitetets kantine. Vi spøkte med det, men vi var alle usårbare. I studentmiljøet på slutten av 80-tallet i Oslo var både alkohol og hasj vanlige innslag på festmenyen. Noen tippet utfor. Men de fleste var usårbare.

Usårbare er noe mennesker er fra vi er 15 til vi er omtrent 25 år. Da kan ingenting stoppe oss eller skade oss på noen som helst måte. Vi kan gjøre vanvittige, livsfarlige ting som å hoppe i strikk , kjøre utfor eller offroad uten at det skjer noe som helst. I tillegg er kroppene våre slik at vi kan stappe i oss hva som helst av mat, drikke og morsomme kjemiske substanser uten å ta skade av det. Det er en fantastisk alder, fylt med grenseløs selvtillit og tro på at ingenting kan ramme oss.

Jeg fikk mitt første magesår da jeg var 25 år. På den tiden røyket jeg 30 sigaretter og drakk flerflodige liter kaffe. Hver dag. I tillegg spiste jeg dårlig mat på dårlige tidspunkter, kombinert med en tøff turnusjobb. Da jeg ble 25 var jeg ikke lenger usårbar. Som 40-åring klarte jeg å slutte å røyke. jeg tør ikke tenke på hva slags skader kroppen min har som en følge av alle de tobbaksplantene jeg har stappet ned i lungene mine.

På 50- og 60 tallet da narkotika kom inn i ungdomsmiljøene visste vi skremmende lite. Mange gikk til hundene på ren og skjær uvitenhet. I dag vet vi. Alle vet. Det er umulig å være et bevisst menneske og ikke vite at tobakk, alkohol og narkotika er farlig.

Apotekene selger årlig 10 000 sprøyter til det de kaller barbie-dopet. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10007791 . Et stoff som skal gjøre deg for brun, slank og kåt. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10007793 Og det er ungdom i den usårbare periode i livet som bruker stoffet. Den perioden i vi strengt tatt er mest opptatt av utseende og kroppsfasong. Melanotan heter stoffet egentlig og er forbudt å bruke i Norge. Brukere har erfart at de får flekker på kroppen og gråblå lepper. Forskerne vet lite om langstidsvirkningen av stoffet men frykter at brukerne kan uvikle kreft. Likevel stapper folk i seg stoffet. Det vil si de injiserer stoffet med sprøyte. En norsk kvinne holdt på å dø etter å ha injisert stoffet i romjulen i 2008.  http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=540235

På ungdomsskolen hadde vi besøk av en eks-narkoman. Han fortalte en hjerteskjærende historie om sitt liv som tidligere misbruker. Han var en ekstremt god forteller og flere av tilhøreren gråt åpenlyst. Men på tross av det var det noen som syntes det hørtes fristende ut å begynne med dop. Noen av dem gjorde det.

Uansett hvor mye vi vet om virkninger og skader må noen av oss stappe i oss stoffer som ikke er bra for oss. Som vandrende, levene kjemiske søplehauger vandrer vi rundt sammen med alle de andre vandrende kjemiske søplehaugene. Selv for oss som tar avstand fra ulovlige stoffer får i oss tonnevis av stoffer vi slett ikke er konstruert for å ta i mot. Og dette vet vi. Men det er alltid noen som trosser kunnskapen. For vi er jo usårbare.

Explore posts in the same categories: Samfunn

6 kommentarer den “Den usårbare alder”

  1. Ida Says:

    Veldig bra skrevet. Helt enig med deg🙂


  2. Melanotan-1 (afamelanotide / Scenesse) har blitt godkjent i Italia for å
    behandler lider av EPP:

    Her er nyheter om det. (Engelsk)

    info: melanotan-1 Scenesse

    Tak

  3. highachiever Says:

    Hah! Kunne ikke sagt meg mer enig i det du sier! Hold det naturlig! Legalize.

  4. jan Says:

    Det finnes ingen snarveier til verken brunhet, kåthet eller en slank kropp. Skulle tro vi mennesker visste bedre i disse opplysende tider, men det ser ut som «fastfood» prinsippet går forran tålmodighet, fornuft og det å gjøre en innsats selv..

  5. Ole Says:

    Kjempebra skrevet. Thumbs Up!🙂

  6. Siv Gjølme Says:

    Fantastisk godt skrevet Finn-Hjalmar!!! Og såååå sant!!!!


Legg igjen en kommentar

