Høflighet, en dyd?

Atter en gang får de godt voksne lov til å rakke ned på ungdommen. Godt frontet av Toppen Bech

For det er jo en kjennsgjerning at alt var bedre før. At den voksne generasjonen var mer høflige og respektfulle, særlig mot de eldre i samfunnet.

Toppen Bech som tydeligvis har inngående kjennskap til det som foregår i ungdomsmiljøene og som med boka «Skikk og bruk i en ny tid» ber om mer høflighet av den oppvoksende slekt. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10008916

For noen år siden var jeg i et banklokale den gang det ennå var mulig å ta ut penger over en skranke. En eldre mann sto ved skranken ved siden av meg. Mannen hørte tydeligvis dårlig eller hadde en dårlig dag og brukte mer tid enn bankfunksjonærens tålmodighet tillot. Den eldre mannen virket forvirret og ikke helt til stede og vakte tydelig og merkbar irritasjon his den bankansatte. Da han snublet seg ut døren komenterte damen bak kassen ham. Og det var langt fra en hyggelig karakteristikk. Da den gamle mannen snudde seg dro jeg kjensel på ham. Mannen var en av moststandsheltene fra 2. verdenskrig.

Damen bak skanken var slett ingen ungdom. Hun var det jeg vil kalle «godt voksen».

Min samboer jobber som ordremottaker. Det vil si at hun bruker mye av sin tid på telefon. Mesteparten av telefonene er klager over produktene firmaet selger. Firmaet har over 20 000 kunder. Det er svært sjelden kundene presenterer seg når de ringer. De bruker svært stygge ukvemsord og forlanger en service langt over det som kan regnes som rimelig. Kundene tilhører i hovedsak aldersgruppen over 50 år.

Selv har jeg alltid hatt jobber hvor jeg snakker med mennesker. Alle slags mennesker. Jeg har også jobbet med ungdom, vanskeligstilte og andre. I min nåværende jobb har jeg mye kontakt med unge mennesker. Jeg har møtt mye uhøflige mennesker i min yrkeskarriære. Folk som aldri presenterer seg. Folk som ikke vet hvordan de skal håndhilse. Arrogante mennesker. Respektløse mennesker og folk uten den minste kjennskap til hvordan de skal ta hensyn. De fleste jeg har møtt av denne typen tilhører aldersgruppen over 50 år.

Det finnes helt klart uhøflig ungdom. Og de som er uhøflige og ubehøvlet er gjerne også høylydte. Derfor er de også mer synlige. Det er lettere å se to uhøflige tenåringer enn de andre ti som går 23 meter bak dem og skjemmes over kameratenes oppførsel. Akkurat som den ene sure gubben som ødelegger for de gentlemenn- og kvinner som fremdeles finnes blant oss.

Nordmenn er beryktet for å være uhøflige. Engelskmennene bruker gjerne utrykket «a norwegian arm» når de beskriver en person som uhøflig. Når vi reiser på ferie er det svært mange som overhodet ikke kan oppføre seg. En hvilke som helst sydentur eller en tur med danskeferja viser det.

Respekt er ikke noe man bare får i egenskap av flere år «på baken» Respekt må fortjenes. Krigshelten i bankskranken fortjente respekt. Han fikk det ikke. Nordmenn er ikke flinke til å respektere. Vi er ikke flinke til å ta hensyn til andre enn oss selv. Og de voksne må faktisk ta skylda for at vi lever i et uhøflig samfunn.

Hvordan kan vi forlange at ungdom skal være mer høflige enn sine «rollemodeller»? Med hvilken rett skal den godt voksne generasjon forlange høflighet når de ikke viser det selv? En rollemodell skal gå fram med et godt eksempel. Svært mange såkallte rollemodeller i nasjonen Norge gjør ikke det. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10001251

Dersom vi skal bryte den onde, uhøflige sirkelen Norge befinner seg i, må noen starte. Jeg foreslår at vi slutter å sable ned og stimatisere ungdommen og heller viser dem hvordan vi skal oppføre oss. Med dagens standard på norsk høflighet er det svært mange voksne mennesker som skyter seg selv i foten, på kloss hold med det groveste haglet som er å oppdrive.

Explore posts in the same categories: Samfunn

Legg igjen en kommentar

