Kaptein Sabeltann og andre syndromer

Sommer , sol. Strand og ferie. Avslapping og lading av batterier. Jeg vet hvor jeg skal tilbringe det meste av ferien min. Bak rattet.

Som alene-far blir det mye bilkjøring i hverdagen. Unger må kjøres og hentes på alle mulige aktiviteter eller til og fra besøk. I helgene kjører vi til hytta 30 mil inn i Sverige. Mange mil på gummidekk, med tunge øyne bak rattet i det kjedsommelige femte-giret. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=579394

Ferietid er enda mer bilkjøring. Siden jeg har en kjæreste som må jobbe det meste av sommeren er det jeg som tar tjenesten bak rattet. Heldigvis er ungene for store til å like Kaptein Sabeltann.

Ikke et vondt ord om Terje Formo og hans skaperverk. Formo har simpelthent skapt noe veldig smart som varer og varer. Men for noen år siden var dette skaperverket i stor grad medvirkende til å misbruke tålmodigheten min på det groveste. For ikke å snakke om et dypt innhogg i min mentale helse.

Det er ikke sangene i seg selv som er ille. Det er gjentakelsen som sliter på siste rest av nerver nedover sørlandskysten. For kaptein Sabeltann-perioden henger gjerne sammen med «Legoland-løvepark-lekeland-haisenter-tivolig-Danmarkferie-perioden». Det betyr mange timer og dager i bil.

For noen år siden skulle vi på ferie til Danmark. Planen var å kjøre via kristiansand og se Sabeltann forestillingen, samt ta danskefergen. Dette var lenge før den geniale dvd-spilleren for bil så dagens lys. For moderne foreldre er det viktig at ungene aldri kjeder seg. Vi var ikke noe unntak i så måte. Vi hadde minst to av platene til piraten nevnt tidligere og de fikk noen runder i bilens cd-spiller. Fordi unger tilsynelatende aldri blir lei, og elsker gjentakelser, fikk platene noen solide runder i løpet av de fire timene det tar til Kristiansand. Med Sabeltann- forestillingen om kvelden var jeg relativt mettet på Langemann og Pelle og Pysa.

Selvfølgelig måtte det være skattejakt med en lettere piratlignende person ombord på danskebåten dagen etterpå.

Danmark er et lite land. Men dersom man skal få med seg alt det alle andre får med seg i det forjettede småbarns-foreldreland, er det også mange timer bak rattet. Og fordi vi ikke hadde plass til flere cd-er i en trang stasjonsvogn, samt at danske barnecder er komplett umulig å forstå,  ble det nok noen runder med sabeltann-cdene. Vel framme i den lett oppskrytte hytta prakket på oss av et ellevilt uteleiefirma, gikk de samme sangene på barnerommene, det meste av uken samt i de tre til fire timene i bilen hver dag for å nå rundt til alle de korrekte barneopplevelsene i det flate landet.

Danmark er på mange måter et utmerket land. God mat. Billig drikke og masse å finne på for barn. Det er som om Gud skapte Danmark på et kvarter på hviledagen for å sørge for norske småbarnsfamilier. Men landet er ulidelig kjedelig å kjøre i. Åker før og etter hver bidige åker, un avløst av små byer som ser helt like ut. Akkompagnert av «Langemann-sangen» blir dette bildet komplett absurd. Da jeg traff et piratlignende vesen på Legoland var det bare umenneskelig indre styrke som forhindret meg fra å tvangsfore vesenet med gule legoklosser.

Hva var så gevinsten? Ungene var rolige i bilen. Veldig lite krangling og masing. Selv tissepausene var minimale det året. Men til hvilken pris? Jeg har piratallergi resten av livet. Jeg var nesten klar til krispsykiatri etter to uker med «Den sorte dame». Jeg har nå gått til innkjøp av ipod og DVD-spiller for bil, samt lært meg mange nye allsanger og billeker.



Explore posts in the same categories: Om selve livet

One Comment den “Kaptein Sabeltann og andre syndromer”

  1. Alexander Says:

    Det må da finnes lydanlegg for biler hvor headset kan koples til? Problem løst!


Legg igjen en kommentar

