Ved til skammens bål

Det er mange måter å utøve makt. på. Mange måter å undertrykke på. Voldtekt røver ikke bare noe intimt. Den bytter også ut selvrespekt med en bunnløs skam.

Det er muligens litt uvant at en mann skriver om voldtekt. Kanskje på grensen til det patetiske synes noen. Det er også en viss fare for å bli forbundet med en viss myk-mann image dersom en som mann skriver om det. Det får så være. Jeg er en mann med en kjæreste, datter, kvinnelige slektninger og venner. Voldtekt berører oss alle.

For hver tiende voldtekt som blir anmeldt er det ni voldtekter som ikke blir det. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10035011 .  Det vil si at mellom sju og 14 prosent av alle voldtekter i Norge blir anmeldt til politiet.

For noen år siden hadde jeg en jobb hvor jeg reiste mye i Europa. Da jeg presenterte meg for forskjellige mennesker og sa hvor jeg var fra, nikket de anerkjennende og begynte å snakke om hvor langt vi hadde kommet når det gjaldt likestilling. De visste ofte ingenting annet om Norge. Hverken fjordene, fjellene, brunosten eller alt det andre vi så iherdig forsøker å prakke på uskyldige utlendinger visste de noe som helst om. Men de visste at Norge var et foregangsland når det gjaldt likestilling.

Voldtekt har trolig blitt brukt som maktmiddel så lenge mennesker har eksistert. Vi kjenner fenomenet fra gresk og romersk myologi. Det er også omtalt i det gamle og nye testamente. Tidligere hadde vi svært strenge straffer for voldtekt. I følge Magnus Lagabøtes landslov kunne en voldtektsforbryter i værste fall dømmes til døden. I dag er straffen inntil 10 års fengsel i Norge.

I krig har penis vist seg å være et effektivt våpen. Voldtekt av kvinner og barn er en kjent stratgi for å lamme sivilbefolkningen. Voldtekter av fiendens kvinner og barn har skjedd i de fleste kriger. Mer systematisk i for eksmelpet Kosovo, Sudan , Bosnia og Burma. Hensikten er å gjøre sivilbefolkningen redde og skamfulle.

Voldtekt er som regel ikke et seksuelt avvik. Det er en voldelig motivert forbrytelse, som handler om makt og ønske om å fornedre og skade. Det er et utrykk for undertrykkelse og det handler tradisjonelt om menns ønske om å undertrykke kvinner. Enkelte land som for eksempel Nigeria, straffer gjerne offeret for voldtekt, med pisking eller steining. Undertrykkelsen blir her total.

Men hvorfor er det ikke flere kvinner i et vestlig land som Norge som anmelder voldtekt? I et land hvor kvinner er likestilt burde dette være en selvfølge. Noen av voldtektene skjer mellom venner eller kjærester og er ikke så lette å anmelde på grunn av personlige bånd. Andre handler om skam, undertrykkelse og århundrer med en kultur som har trykket kvinner ned. «Du skal ikke tro at du er noe» «Du skal tie og tåle». «Det ska itje hettast» heter det på Vestlandet. For de som ikke er familiær med vestlandsk sjargong fra de indre fjordene betyr det at «det ikke skal snakkes om». Følelser og emosjonelle opplevelser skla ikke fram i lyset men helst råtne sammen med det innerste høyet i den gamle halvråtne låven. Det værste er at kvinnene ofte er med på det. Kvinner er i stor grad med på å holde seg selv nede, uten at dett på noen som helst måte fritar mannen. http://www.reform.no/mennmotvoldtekt/

Muligens er det litt uvanlig av en mann å skrive om dette. Muligens burde jeg heller skrevet om biler eller fotball. Muligens vil jeg bli stemplet av noen som myk mann av noen. Det får så være. Jeg er mann nok til å ta det. Og det burde de fleste andre menn også. For det er på tide å manne seg opp og snakke for alle de som ikke tør. De som lar skammen og avskyen for seg selv kneble seg. De som lar skyldfølelsen hindre seg i å bli det mennesket det var meningen hun skulle bli.

Men sånn er det vel ikke i dag? Vi lever i 2010, og er et opplyst folkeferd? De skandinaviske kvinnene er jo sterke og uavhengige? Mellom sju og 14 prosent av voldtektene blir anmeldt. Det svaret betyr at skam og skyldfølelse aldri går av moten.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/hver-tiende-voldtekt-blir-anmeldt-3253501.html

http://www.dixi.no/om-voldtekt.76661.no.html

http://www.ung.no/overgrep/1569_Voldtekt_og_seksuelle_overgrep.html

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/vold_i_nare_relasjoner/voldtekt—hvordan-kan-du-hjelpe.html?id=465268

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1509539.ece

Explore posts in the same categories: Samfunn, Uncategorized

8 kommentarer den “Ved til skammens bål”


  1. Et utrolig bra innlegg Finn Hjalmar. Jeg er så frekk at jeg legger ut peker til det i bloggen min. Spesielt en del menn kan ha godt av å lese dette.

  2. Vrj Says:

    Så du fant like godt på å skrive en bloggpost med bakgrunn i nok en tullerapport laget av politiet?
    Når det står «vi antar» i en «rapport», burde det ringe en bjelle inni hodet ditt.

  3. Vrj Says:

    «Men de visste at Norge var et foregangsland når det gjaldt likestilling»

    Denne setningen avslører din manglende troverdighet og at du er en krakilsk feminizt, fordi påstanden åpenbart er løgn. Likestilling er ikke noe som opptar «folk flest» – selv om du forsøker å innbille deg selv at det er det. At en vanlig europeer overhodet skulle ha kjennskap til likestilling i Norge finnes det vel ingen som tror på…

  4. fhjpeder43 Says:

    Med all respekt.
    I bloggen min forteller jeg om samtaler har hatt med mange europeere i flere europeiske byer. De jeg snakket med i denne perioden var opptatt av Skandinavias og særlig Norges posisjon som foregangsland når det gjelder likestilling. Disse menneskene var stort sett engasjert i europeisk samarbeid og politikk. Jeg har aldri påstått at Jeg henviser kun til de samtalene og ikke til hva europeere flest nødvendighvis mener. Hvis du kaller det løgn får det stå for din egen regning. Siden du åpenbart ikke var tilstede under samtalene faller din påstand på sin egen urimelighet. At jeg er opptatt av å bidra til å løse et samfunnsproblem og personlige tragedier som voldtekt faktisk er kvalifiserer meg til tittelen «krakilsk feminist» sier mer om deg enn om meg. Forøvrig ønsker jeg ikke å debattere personkarakteristikker på bloggen min.

  5. Hege Says:

    Er du myk så kan du ikke knekke, stor fordel dét;)

  6. Carita Says:

    Bra skrevet!

  7. Isolde Says:

    Jeg tror det å tillate «små» detaljer som aggresjon, bitterhet og sjalusi, kulminerer i større ting som vold. Ta f.eks en liten detalj som de nordmenn som «hater» alle norske kvinner og ytrer dette på ulike forum. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har lest slike ting som at «norske kvinner er søppel». Dette er utrolig sårende, men vi har ike lov til å ytre at vi er såret. Vi må heve oss over det, bite det i oss og for all del ikke svare igjen med samme mynt. Det er imidlertid fullt tillatt av menn å kollektivt mobbe kvinner. For slike har vi heller ingen identitet. Jeg, Isolde, er for dem av samme ulla som den/de kvinnene som evt har skuffet mobberne. Sånne ting synes jeg er sørgelig for alle parter. Jeg tror at det er viktig å ta tak i de små detaljene på grunn- og hverdagsnivå, før de kulminerer i noe større.


Legg igjen en kommentar

