De rosa bloggerne

Internett er en plass hvor du treffer de fleste mennesketyper. Også de med visse usympatiske trekk. Som for eksempel de som drapstruer jenter.

Maria Amanda Agapi får nedsettende kommentarer daglig. Hun har også fått drapstrusler på bloggen sin. Hun er dessverre ikke alene.

Du er så tragisk at jeg håper du blir påkjørt av bussen»

«Hvis jeg ser deg på gata kommer jeg til å spytte på deg. Blir kvalm av å lese denne drittbloggen din»

«Jeg skal drepe deg»

Dette er kommentarer mot bloggen hennes- I følge Agapi skjer dette hver dag. Hun sier hun har sluttet å bry seg. Drapstruslene har hun gått til politiet med, men de henla saken. Bloggerne Mari Morken og Elise  Bahia Gabrielsen har opplevd lignende ting. http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10017665

En kjapp oversikt over de 40 mest populære bloggene på bloggtjenesten blogg.no viser meg at det handler mye om sminke, sko , hår og klær. Bortsett fra to gutter er resten jenter. Mange er relativt unge. Mange av disse bloggene har vanvittig mange lesere. Såpass mange at det kan kalle på misunnelsen blant andre med langt lavere lesertall. Jeg innser også temmelig raskt at jeg og mange med meg på tilsvarende alder ikke er helt målgruppen for disse unge kvinnenes nettvirksomhet.

Hvorfor disse bloggene er så populære kan jeg heller ikke svare konkret på, annet enn at det er svært mange som liker å lese om dagliglivet og klærne, smykkene, veskene, og skoene til disse bloggerne.

Noen av dem tjener gode penger på bloggen sin også.

Selv om jeg ikke er i målgruppen, har et veldig avslappet forhold til sminke har jentene truffet noe med sitt konsept. De såkalte rosabloggerne har tatt en målgruppe ingen andre klarer å ta fra dem. Og selv om jeg kan irritere meg på det engelskinfiserte språket som preger sidene, slik menn på min alder liksom skal gjøre, må jeg likevel ta av meg hatten for den suksessen de har oppnådd. (Jeg har hatt faktisk). Disse jentene utøver ytringsfrihet og får faktisk mange til å lese det de skriver. I tillegg tjener de penger på det. Jeg tror ikke nødvendigvis alle jenter i en viss alder bare er opptatt av sminke og klær, men svært mange er tydeligvis det.

https://fhjpeder43.wordpress.com/2010/03/25/norsk-please-2/

Innholdet i de sidene jeg skummet er nesten uten unntak totalt fritt for kontroverser. Ingen store politiske diskusjoner, ingen store krangler. Det er med andre veldig lite å bli sint over.

Det forundrer meg at noen greier å bruke så mye energi at de trakasserer og truer disse jentene. Det finnes såpass mye urettferdighet, overgrep og kontroverser man kan bruke tid på å ergre seg over. Selv en uønsket mygg er mer kontroversiell enn rosabloggerne.

Jeg vil henstille til alle som skriver blogger å ta synlig avstand fra alle de som drapstruer rosabloggerne. Uansett hva vi måtte mene om innholdet på disse sidene er det ikke akseptabelt å true noen med drap.

Personlig tar jeg hatten min og går. Det har vært et interessant møte med denne kulturen, og det nok lenge til neste gang. Jeg har en datter som sannsynligvis kommer til å lese disse bloggene om noen år, så da kan det kanskje bli et gjensyn.

Explore posts in the same categories: Media, Samfunn

Legg igjen en kommentar

