Verdensmester bak rattet

Uansett hvor sjenert eller dårlig selvtillit en person har. Bak rattet forsvinner det meste og vi blir verdensmestre.

Det er noe med den dingsen. En rund sak plassert midt foran dashbordet. Den får bilen til å kjøre både til høyre og til venstre samt er en god plass å hvile hendene. Midt i dingsen er det ofte en slags pute å trykke på og da kommer det en festlig lyd. Dingsen kalles ratt og den besitter magisk kraft.

For selv for de mest forsagte av oss. Selv den mest sjenerte, engstelige og usikre av oss virker denne magien på.  I det øyeblikket vi setter oss inn bak rattet og griper den polstrete rundingen skjer det noe med oss. Borte er den dårlige selvtilliten. Den blir brutalt erstattet med en verdensmester i det meste. Vi får overnaturlige evner og forståelse. Den abnorme troen på at nettopp vi er den beste og smarteste sjåføren blir gjerne akkompagnert av et intenst ønske om å rakke ned på absolutt alle andre sjåfører rundt oss.

I dagens VG er det en forsker som foreslår 23 – årsgrense for å ta førerkort for bil. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10027050  .

Seniorforsker Dagfinn Moe på SINTEF mener dagens menn ikke er modne for å kjøre bil før de fyller 25 år. For da er frontallappene i hjernen utviklet. 

Ungdom tar risikable valg på mange arenaer. Forskjellen er at i trafikken kan det gå veldig galt, sier forskeren, som selv jobbet som trafikklærer i studietiden.

Å kjøre bil er i utgangspunktet et absurd foretagende. Å sette seg i en maskin som drives av mange små eksplosjoner av et drivstoff som er noe av det meste brannfarlige som finnes høres langt fra fornuftig ut. Det faktum at kollisjoner selv ved lave hastigheter kan føre til store skader på en allerede skjør kropp, gjør det absurde bildet totalt. I det øyeblikket vi starter en bil utsetter vi oss og andre for store potensielle farer. Da bør ansvarsfølelsen være deretter.

Det er mye mulig Moe har rett. Det er mulig at menn ikke modnes før de fyller 25. Spørsmålet jeg vil stille er imidlertid hvorvidt enkelte sjåfører noen gang får de berømte frontallappene på plass.

Det klassiske eksempelet er sjåfører med ekstremt dårlig sans for trafikale intimsoner. Hver eneste dag opplever jeg det. Kjørende i min lettere tilårskomne, men velfungerende Peugeot opplever jeg daglig pansere som snuser på eksosanlegget. Jo fortere det går desto nærmere ligger de. Og jo verre kjøreforholdene er jo nærmere ligger de gjerne. Spesielt på vinterstid, m ed nullføre og underkjølt asfalt. Da legger de nesten panseret på antennen jeg har på taket. Verdensmestere eller ikke. De har ikke nubbsjans hvis jeg må bråstoppe eller begynner å skli i en bakke. Alle som har kjørt stasjonsvogn vinterstid i nasjonen Norge vet at slike fenomener kan forekomme. Det verste er at disse sjåførene gjør ikke dette fordi de ønsker å kjøre forbi. De kan ligge bak meg i timesvis. Muligens er de veldig glad i eksoslukt.

Når jeg ser i bakspeilet på hvem denne verdensmesteren er, er det som regel aldri Petter Solberg, som faktisk er verdensmester i bilkjøring. Det er heller sjeldent at vedkommende er en person med sylferskt førerkort i lomma. Nesten uten unntak handler det om godt voksne menn som burde ha frontallapper store nok til å kjøre ansvarlig.

Det er muligens slik at yngre, mer uerfarne bilførere er et stort usikkerhetsmoment på veiene. Men erfaring er ikke bare av det gode det heller. Intimsonekrenkerne jeg møter har muligens kjørt bil i mange år, og lener seg kraftig på sin erfaring. De burde faktisk har både frontallapper og erfaring nok til å vite bedre.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10026820

Explore posts in the same categories: Samfunn

4 kommentarer den “Verdensmester bak rattet”

  1. chillman Says:

    Kjempefint forslag, særlig hvis man endrer det til :
    Menn 23 år for å få førerkort, men kvinnen aldri får det🙂 da hadde aggressjonen vært mindre i trafikken, det hadde tilnærmet ikke blitt noe kø, og kanskje 10’000 menesker mindre hadde dødd i året som følge av mindre forrurensing.

    • fhjpeder43 Says:

      Hvorfor skal ikke kvinner få ha lappen? De er ikke akkurat i overtall når det gjelder uansvarlig kjøring.

    • ida Says:

      Jeg er vel en av de som alltid må kjøre forbi, og trives ikke før jeg kan ligge 10-20 km over fartsgrensen.

      Merkelig at jeg er kvinne, mulig jeg gjennomgikk en kjønnskifteoperasjon rett etter fødsel som mine foreldre ikke har berettet om. Det må være eneste mulighet for at jeg klarer å kjøre bil «som en mann». Det som er enda mer forunderlig er at jeg klarer å lukeparkere OG rygge med henger.

      Enda rarere er at jeg ikke er eldre enn 26, kjørt ca 400.000 siden jeg fikk lappen for snart 5 år siden. Har heller ikke vært i en eneste ulykke, eller sovnet bak rattet.

      Jeg burde nok melde meg til ett forskningsteam som kan komme til bunns i hvordan dette er mulig.

      Spøk til side; det er mange, kvinner som menn, som ikke klarer å te seg i trafikken. Det være seg å kjøre altfor fort/altfor sakte og til irritasjon for andre. Alle idiotene som legger seg hit og dit i rundkjøringer, og alle som mangler generell trafikkforståelse.

      Kanskje førerkort ikke skulle vært en mulighet for alle å oppnå? Kanskje ikke alle er kvalifisert til å kjøre bil? Det virker sånn, men jeg håper verden er kommet langt nok til å skjønne at det skillet ikke går mellom mann og kvinne.

  2. Ole Says:

    Jeg synes rett og slett det blir for teit å slå alle under en kam, i alle fall når det gjelder dette.

    Jeg er et godt eksempel. Alle mine venner/venninner er av det slaget som alltid ligger 10-20 km/h over fartsgrensen (som Ida refererer til). Alle mine venner har også ferske førerkort, men med en gang kjørelærer/sensor har skygget banen tråkker de på gassen. Det er her jeg er så forskjellig; Hvis det er 30-sone, er det vel en grunn for det og da bør man være ekstra forsiktig. Så må man også huske på at selv om det er f. eks 60, kan det være uforsvarlig til og med å kjøre i 40. SPESIELT på vinterføre!

    Problemet med å slå alle under en kam, er at sjåfører med hjernen på riktig plass og sjåførene som tenker med riktig hode blir rammet. Det er jeg 100% motstander av. Nei, myndighetene må finne bedre måter å stoppe gærninger på.


Legg igjen en kommentar

