«Vi som skal dø….»

Ave Caesar. Morituri Te salutem. Med disse ordene kastet gladiatorerne på Colosseum seg ut i kamp foran tusenvis av tilskuere i det som var verdens sentrum. Roma  tillot proff boksing også.

At Mette Hanekamhaug fra Frp ivrer for å tillate proffesjonell boksing i Norge er ingen stor ovveraskelse,. At hun sammelikner det med skihopping og fallskjermhopping er heller ingen bombe. Hun tilhører tross alt et parti som har gjort lettvint argumentering til et maktverktøy.

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10034335

Boksing er en av verdens eldste og best dokumenterte idretter. Sporten strekker seg 8000 år tilbake i tid. Egyptiske soldater ble opplært i boksing i 4500 f Kr. I år 688 f. Kr. vant Onomastos de første bokselekene i Hellas. Det ble også bokset i det gamle Roma.

Vi mennesker liker å se skapninger skade hverandre. I nevnte Colloseum sugde sanden opp mangfoldige liter blod etter villdyr, slaver, forbrytere og gladiatorer. Alt til lyden av applaus. I nyere tid har vi tyrefekting og hundekamper som gode alternativer for de blodtørstige av oss.

Jeg har ikke beldig peiling på boksing. Sportens regler eller teknikker. Men man trenger ikke være i nærheten av ekspert for å skjønne at det handler om slag. Harde slag. Og harde slag gjør som kjent vondt.

Når man utøver en sport hvor selve poenget er flest mulig treff på motstanderens kropp sier det seg selv at en boksekamp handler om smerte. Når det gjeveste er å slå motstanderen ned, det vil si en såkallt «knock-out» sier det seg selv at denne sporten kan ikke være helt heldig for helsen. Dersom man bokser på gaten gjør man noe ulovlig, kriminelt. Men fordi mostanderne slåss i en ring, med visse regler, skal det altså være lovlig.

Uansett hvordan man snur og vender på det handler det om å skade et annet menneske. Å skade et annet menneske fysisk og med vilje er å utøve vold. Å gjøre det i en arena gjør det ikke mindre voldelig.

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10034436

Det er mulig mange oppfatter de norske lovene på dette området som snerpete og gammelmodige. Jeg vil faktisk oppfatte dem omvendt. De landene som tillater denne virksomheten trekker tradisjonene helt tilbake til Romas barbariske gradiatorarenaer. At Norge forbyr denne sporten er faktisk et framskritt, fordi landet bryter med denne tradisjonen. Vi tillater ikke at noen skader hverandre. Enten det er i eller utenfor ringen.

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10034273

http://www.vg.no/sport/boksing/artikkel.php?artid=10034162

Explore posts in the same categories: Samfunn

5 kommentarer den “«Vi som skal dø….»”

  1. Anders Says:

    Vold vil da alltid bli utøvet, er bedre at den framstår som en organisert idrett, i en ring med en dommer. Hvorfor skal vi alltid gå vekk fra det «onde» og bare prøve å gjemme det? Er det ikke bedre at vi temmer den og holder den i sjakk. Alt som er «skadelig» skal lissom forby`s, vi skal bli skjermet. Det er kun at boksing og annen kampsport har vold som kjerne at den blir uglesett, sammenlign alle dødsfellene i feks. boksing og hestesport. Men siden hestesport har den «elegante» kjerne bare dytter vi det vekk og glemmer det. For hestesport er jo elegant, mens boksing er brutalt. Det beste ville vært å fulgt opp bokserene bedre med helsesjekker. Er der de fleste dødsfeller ligger, de var dømt allerede før kampen, de skulle aldri hatt bokset.

  2. Åsen Says:

    Finn Hjalmar; Jeg ønsker at du leser hele innlegget mitt:

    For det første er dette mennesker som lever ut sin lidenskap, som har jobbet hardt og trent massivt i mange år for å komme seg til topps, komme seg dit de så høyt ønsker, tross alt er det snakk om en sport (I dine øyne kan dette diskuteres, men det er en annen sak). Det andre er som kjent at penger er lik lykke (Hvor mye man enn må mislike dette, riktignok) og sist men ikke minst så handler dette spørsmålet i bunn og grunn om frihet. Frihet til å få lov til å gjøre hva man vil så lenge det ikke skader andre*… Personer som deltar i boksing er enig seg i mellom og er fullt klar over risikoen og den er de mer enn villig til å ta, sporten er deres felles interesse og ingenting er personlig dem imellom bortsett fra at de deler samme lidenskap. Taktikk, trening og læring, vinn og tap, en enorm motivasjon bak dette er å gi juling fremfor å få. Det er spillet, ikke det å «skade» de er ute etter.

    Alle har forskjellige interesser og uansett hva det måtte være er det ingen som skal ha rett i å kriminalisere noen for dette. Det er en av grunnene til at Ap aldri vil komme til vinne neste valg, det er det desverre Høyre/FrP som gjør, og det er ikke på grunn av at nordmenn ønsker et borgerlig parti. Ap gjør en super jobb, men friheten blir snevret inn mer og mer og jo mer man gir jo mindre får man igjen, tydeligvis på en finurlig måte, ja ironisk er jeg. Nettopp frihet er av de største ønskene blandt den nye generasjonen, først som sist er det like greit å følge massen enn å tilintetgjøre seg selv fra makten om man så ønsker den og ansvaret.

    Jeg beklager å måtte si det, men da jeg leste setningene «At hun sammelikner det med skihopping og fallskjermhopping er heller ingen bombe. Hun tilhører tross alt et parti som har gjort lettvint argumentering til et maktverktøy.», ble jeg litt satt ut. Jeg vil si at du fremstår som en person med høy utdannsele/kunnskap.. Men uten intelligens til å kunne tenke og finne ut av ting selv. Når du sier at dette er lettvint argumentering, og det klart og tydelig er et spørsmål om frihet, hvordan kan du holde på?

    Du får menneskeheten til å fremstå som en gjeng programerte roboter uten tanker og egen vilje. Jeg er verken bokser, høyt utdannet eller FrP tilhenger, men jeg har noe mellom to ører jeg flittig bruker. Som sosialisten du er får jeg legge til at du ikke burde ta det personlig for deg kjenner jeg ikke på andre områder, men jeg ønsker inderlig at du er villig til å ta kritikken i betraktning og kanskje ta en tankerunde ekstra, og helst litt lengre, over temaet.

    • fhjpeder43 Says:

      Takk for innlegg. Jeg har stor respekt for andres meninger og andres frihet. Også friheten til å velge sin egen skjebne.
      Når en politiker sammeligner boksing som i realiteten er å utøve vold mellom to mennesker med å hoppe i fallskjerm er det en lettvint sammenlikning. Å hoppe i fallskjerm handler om å utfordre seg selv. En handling som i ytterste konsekvens skader eller dreper hopperen selv. En bokser lever av å skade andre. Og selv om den andre bokseren er med på det er det like fullt å skade et annet menneske. Jeg synes sammenlikningen Frp politikeren bruker er lettvint og søkt, ikke ulikt andre lettvinte og søkte deler av Frps argumentasjon.
      Det er mulig jeg virker stivbeint på deg, men jeg mener likevel at profesjonell boksing går langt over den prinsipielle streken for hva jeg mener vi bør gjøre med hverandre som mennesker.
      Det er først og fremst den profesjonelle delen av boksingen jeg er i mot, Prinsippet om at noen tjener masse penger på to mennesker som slår hverandre helseløs er også relativt lite spiselig på min talerken.
      Til slutt: Jeg tar meg ikke nær over å bli kalt sosialist. Jeg tror heller ikke du mener det negativt. Men i denne saken spiller ikke min politiske overbevisning noen rolle. Om jeg er sosialist eller ikke.
      Jeg takker for en velskrevet og klok kommentar.

    • Siv Says:

      Vær glad for at du ikke selv er bokser for da hadde kanskje det du har mellom ørene forsvunnet.

  3. Tommy Says:

    Jeg tror det kan være lett å forstå de siste dagers debatt om boksing dithen at boksing som sport er ulovlig i Norge, noe det ikke er. Amatørboksingens regler er tillatt, mens proffboksing ikke er tillatt. Så vidt jeg vet er heller ikke proffboksing tillatt i Sverige.

    Enkeltes argument om at proffboksing bør tillates fordi voksne mennesker burde ha valgfriheten til å risikere helsen slik de selv ønsker det, tror jeg ikke det er allmenn aksept for i noen vestlig nasjon. Alle kampsporter har regler for hva som er tillatt, og ingen vestlige land tillater hva som helst i ringen. Norge har bare sterkere restriksjoner enn veldig mange andre vestlige land.


Legg igjen en kommentar

