Eksosavhengig

Jeg er en av dem som setter meg i bilden hver eneste dag, brenner opp fossilt brennstoff og forpester lufta rundt meg med forkastelige avgasser. Og selv om min bil ikke er av de største og mest eksosbefengte bidrar jeg absolutt til å gjøre verden til et verre sted å være.

Jeg skulle virkelig ønske det ikke var slik. Jeg skulle ønske jeg kunne sette meg på en buss, eller enda bedre et tog. La hodet dette godt ned og sove med av gårde til jobb. Det kan jeg ikke. De samme myndighetene som straffer meg for å kjøre bil, tar fra meg muligheten til å kjøre kollektivt.

”Bensinprisen er ikke høy nok til at mange heller gir gass med sin egen kropp og tar sykkelen fatt. ”

Det mener Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt, som tror at en pris på rundt 15 kroner literen nok ikke gjør at folk setter fra seg bilen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10084030 . Dette er i beste fall en arrogant uttalelse

Av mange grunner har jeg valgt å bo utenfor en stor by. Det har jeg valgt først og fremst av hensyn til mine barn som jeg ikke vil skal vokse opp i asfalt, bymiljø, støy og dårlig utemiljø. Miljøaspektet veide tungt da jeg fant det huset jeg bor i nå. For å kunne gi mine barn det optimale oppvekstmiljøet, med blant annet mobbefri skole, må jeg sitte to timer i bil hver dag. For å kunne betale for hjemmet til meg og mine barn må jeg kjøre fram og tilbake til jobben.

To minutters gange fra huset mitt er det en togstasjon. Perrongen der står alltid tom. NSB har i sin ufattelige visdom lagt ned stasjonen. Dersom jeg skulle tatt buss, hadde jeg brukt neste tre timer en vei. Noe som i beste fall er svært upraktisk, spesielt når man har valgt å ha familie. Og det har faktisk mange av oss valgt.

Noen kunne ha valgt annerledes. Noen kunne ha tatt buss eller tog til jobben. Noen av disse kjører sikkert fordi de ikke gidder noe annet. Simpelthen fordi garasjen står nærmere utgangsdøren enn holdeplassen gjør. Disse er det ikke spesielt synd på når det gjelder høye bensinpriser. Latskap skal definitivt ikke lønne seg.

Men det finnes faktisk ganske mange som trenger å kjøre bil. Hver dag. Som må rekke barnehagen etter jobben slik at barnehagepersonellet kan få kjøre hjem til sine familier, slik at de også kan ha noe som ligner et liv. For det finnes ikke et eneste tog som er villige til å vente til far har fått parkdressen på barnet sitt.

Dersom vi skal la bilen stå, noe vi strengt tatt bør, må vi kunne ha muligheten til det. Vi må rett og slett ha alternativer til å la bilen så. Og de alternativene må være levelige. I Norge nasjonen er det et hellig prinsipp at uskyldige ofre skal lide når noen ikke gjør jobben sin. Dersom blåskjortene i næringslivet ikke gjør det de skal, må vi betale for det i form av høyere renter. Og fordi visse politikere ikke klarer å skape et alternativ til bilen, straffer de oss som er dønn avhengig av bilen for å kunne betale skatt til det samme systemet som straffer oss.

Kjære politikere. Hjelp meg gjerne med å la bilen stå. Men ikke straff meg for at dere ikke makter å hjelpe meg.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10084030

http://e24.no/boers-og-finans/bensinprisen-skyter-i-vaeret/20044819

Explore posts in the same categories: Samfunn

One Comment den “Eksosavhengig”

  1. Lammelåret Says:

    Jeg synes det er like viktig å tenke på nærhet til arbeid som riktig oppvekstmiljø for ungene når vi velger bosted. Ideelt sett bør man kunne gå eller sykle til jobb og fritidsaktiviteter. Å bygge ut sykkelstier og fokusere på sykkelglede og fysisk aktivitet er en lokalpolitisk oppgave, som jeg synes det blir tatt lett på.

    Jeg er helt enig i at det bør være lettere å velge miljøvennlig, samtidig må vi også se på hvor vi bosetter oss, hvor vi velger å dra på ferie osv.


Legg igjen en kommentar

