Avdelingen for dumme spørsmål

Naboen min har båt. De fleste naboene mine har det. Og selv om hjemstedet mitt ikke er befengt med blåskjorter med dertil lite kledelig gruppepress, er det liksom litt kjedelig ikke å kunne reise på sjøen når sjøen ligger 50 meter unna huset mitt og erter meg med solskinnsdansen på antydningen av krusning i vannet.

Båten

Så min 14 år gamle sønn og jeg fant ut at vi kunne spleise på fartøyet. Etter en kort jakt på nettet fant vi en hvit båt med tilhørende påhengsmotor for en anstendig pris. Så jeg svelget alle tvangstanker angående kjøring med henger og dro av gårde med en som var nesten dobbelt så lang som bilen. Hver eneste tulipan på hver eneste rundkjøring på min vei ble effektivt meid ned av en båthenger med telefonnummeret på bensinstasjonen på Geithus trykket på sidene. Muligens var det det som gjorde at jeg slapp unna et alvorlig søksmål fra gartnerlauget.

Da vi endelig kom fram til bestemmelsesstedet og fikk ta båten i øyesyn. kunne jeg slå fast at det var en båt. En stor en. Det jeg trodde var en liten jolle tok opp mesteparten av monsterhengeren fra Geithus. Så begynte den spørsmålsrunden som får de fleste båtfolk til å vri mesteparten av innvollene sine slik farmora mi vrei skurekluten. Hvor er rattet?. Er båtgulvet tett? Sitter man bak og styrer? Hvor mange kilometer har denne motoren gått? Guttungen rev seg i det han hadde av hår på hodet. Da jeg toppet det hele med spørsmålet: Går båten både framover og bakover? var det slutt på hans tålmodighet.

Dumme spørsmål er journalistens beste venn. Det er ofte de som bringer klarhet i de fleste sakene. Det fungerer også helt greit for en 45- åring som ikke vet fram og bak på et fartøy. Og båten? Den ligger ennå på land. De kunne ikke svare på spørsmålet om den faktisk flyter.

PS: Dersom noen har kreative forslag på hva båten kan hete, tas det i mot med takk

Explore posts in the same categories: Om selve livet

2 kommentarer den “Avdelingen for dumme spørsmål”


  1. Kanskje den bør hete «Plopp»?😉

    Men grattis med båt! Håper den kommer seg på vannet – om ikke nå – så i hvert fall til våren?

    Min 15-åring kjøpte seg båt i konfirmasjonsgave, og siden har vi nesten ikke sett ham….😉


Legg igjen en kommentar

