Det gode liv

Det er muligens en forslitt forestilling, en klisjé eller en floskel. «Det gode liv» er definitivt kommet for å bli. Men hva betyr det egentlig? Hva slags innhold fyller vi uttrykket med? Da jeg søkte på Google fant jeg 60 000 nettsider som har brukt utrykket. Det er med andre ord ikke et spesielt beskyttet uttrykk. Og det er i og for seg hyggelig, for da hadde blåskjortene kjøpt det og gitt det videre til ingeniørene. Og som kjent kommer det ikke spesielt mye godt ut av den slags.

Det gode liv kan befinnes seg på seks strenger. (Bildet er tatt for flere hårlengder siden)

Men la oss se litt på noen av de 60 000 aktørene som har tatt strofen til sitt tastatur. For det er svært mange som hevder at de har funnet ut hva «Det gode liv» faktisk er.

Som det meste annet i nasjonen har også «det gode liv» sitt eget magasin. Men jeg ble ikke spesielt klokere etter å ha frekventert nettsiden. For ifølge den skal man altså ha en romanse i Stillehavet, en tur til Cannes, kjøre en tur på en ATV, spise fisk, drikke vin og holde orden i hagen for å oppnå det gode liv. Og det er bare det som står på førstesiden. En annen side mener det handler om en iPad og en tur til Spania, mens Microsoft hardnakket hevder at det gode liv er å finne i deres programmer, mens en eiendomsmegler mener en leilighet i Italia er tingen. Finnmarks Dagblad mener at for å oppleve «det gode liv» må vi pakke oss inn i det vi har av klær og reke oss til et sted de kaller Kjøllefjord. Terje Tysland har laget plate med den tittelen, og Stepsone mener det gode liv leves i Vestfold. Det siste har jeg store problemer med å tro på. «Det gode liv» har også egen Facebook-side som forsøker å prakke på meg eplemuffins. Forskningsinstituttet NOVA forsker på det gode liv, og de slitsomme pynteputeprodusentene kaster de ubrukelige greiene etter oss i sitt forsøk på å ta kontrollen over det stedet mange bruker på å oppnå «det gode liv». Utrykket er muligens et av verdens dårligste unnskyldning for å prakke på oss produkter ingen av oss egentlig trenger.

Jeg har ikke svaret. Jeg har heller ikke tenkt å belemre leseren med en slags kvasi-intellektuell panserfilosofisk føledebatt. For da kunne jeg like gjerne skrevet en bok om emnet og hentet ut min del av produktet «det gode liv».

Når det er sagt, har jeg hatt følelsen av «det gode liv». Mange ganger. Men den kommer ikke i form av en ny bil, en ferie til politisk korrekte «føle-steder» eller ved å spise riktig fisk på de riktige restaurantene. Den kommer ikke av å lese de riktige bøken eller å ha det samme kjøkkenet som naboen.

For meg er ikke «det gode liv» et produkt. Det er de små, gode følelsene jeg har nesten hver dag. Det handler om den ekstra klemmen sønnen min gir meg før han går på skolen. Hunden min som kommer og skal kløs bak øret om kvelden. Den handler om den ekstatiske lykken av en gitarsolo som sitter akkurat der den skal og lyden av min datters stemme på kjøkkenet om morgenen, mens min vidunderlige kjæreste lager kaffe. Det er morsomt å reise til Italia, men «det gode livet» finner jeg ikke der. Det har jeg med meg på tur dit. «Det gode liv» for meg kan ikke reduseres til et produkt, en tarvelig reklamekampanje. «Det gode liv» kan ikke kjøpes. Ikke med min lønn i hvert fall.

Explore posts in the same categories: Om selve livet

3 kommentarer den “Det gode liv”

  1. laipai Says:

    Hey ho mister. Jeg er enig,det gode liv må føles,det er definitivt ikke noen man kan kaster penger etter.

    Tror jaggu meg jeg skal begynne å følge bloggen din via bloglovin gitt. Det synes jeg høres ut som en god ide.

  2. Lammelåret Says:

    Å kjøpe biter av det som påstås å kunne gjøre livet godt er enkelt. å finne det i seg selv er vanskelig for mange. Det innebærer å stoppe opp og se nærmere på livet en lever og finne det gode i oss selv. For noen er det kanskje for enkelt?

    Vi lever i et materialistisk samfunn, penger skal liksom være veien til lykken. Kanskje noen lures til å tro at lykken ikke kan være så enkel som å finnes i et smil, i gjensidighet?


Legg igjen en kommentar

