Forfengelighetens offer

Blant mennneskets dårlige egenskaper kommer egoismen veldig høyt opp på listen. Egoismen er muligens den egenskapen som har krevd flest offer tett fulgt av dens onde fetter, forfengeligheten.

I følge svensk radio drives det rovdrift på høns. Dette skjer ikke på de franske nabogårdene til de som produserer gåselever, eller i samme land som bedriftene som lemlester kaniner for parfymeprodukjon. Det skjer heller ikke i nabolandsbyen til de som begraver syke griser levende.http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4748791

Dyreforsøk i kosmetikken

Parfyme sprøytes direkte inn i øyene på kaniner. (Foto: Peta)

I et svensk industrilokale fant radioprogrammet 10 000 høns som ventet på å få hanekammen skåret av. 10 000 høns som har så store kammer at de henger ned i øynene. Resten av høna males opp og kjøpes av minkfarmene, et annet forkastelig offer for menneskelig forfengelighet, eller blir til biogass.

Kammene ender i leppene til kvinner. Om noen år havner de også i kvinners bryster, i følge firmaet som står bak. Av kammene framstilles hyaluronsyre som blir produktet Dermavisc som brukes til å få større lepper.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13789108.ab

Det er ikke første gang dyr blir ofret til menneskelig forfengelighet. I vårt eget land finnes det minkfarmer, med dyr som lever et helt plaget liv for å ende opp som pelskåper. Kaniner blir brukt av kosmetikkbransjen for å teste parfyme. Kaninene blir spent fast og får ren parfyme sprayet direkte inn på øynene. Selv om ikke dette skjer i Norge importeres store mengder kosmetikk som er testet på dyr på relativt brutale måter. I følge Noah brukes 100 millioner dyr i året på dyreforsøk.

http://www.dyrsrettigheter.no/forsoksdyrindustri/kosmetikktesting-la-deg-ikke-lure/

De gamle prærieindianerne felte hvert år et visst antall bøfler for å klare seg gjennom vinteren. Det var grundig utregnet hvor mange dyr hver stamme trengte, og mange stammer hadde egne bønner de ba for å få tilgivelse av dyrenes ånd. Indianerne brukte absolutt hele dyret. En kultur hvor respekten for livet rundt seg var gjennomgående. Og selv om de bukte deler av dyrene som smykker og pyntegjenstander, drepte de ikke bøffelen for å ta seg ut, men for å overleve.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10014734

Det er lenge siden urbefolkningen i Nord- Amerika levde slik. I dag, i forfengelighetens og egoismens tidsalder synes det viktigste å være at noen få skal ta seg ut. Vi skal se godt ut. Kle oss stilig og for all del lukte godt. At flere millioner dyr dør en langsom lidende død for vår forfengelighets skyld er et av menneskets arrogante kjennemerke. Og det gjelder ikke bare de store bedriftene og merkevarene. Fiskere som lar være å avlive fisken for å ta et stilig bilde av seg selv med en hel fisk er et annet eksempel. Fisk er liv på lik linje med mennesket. Og på lik linje med mennesket bør også dyrene ha et krav på et verdig liv og en verdig død. Det har de så definitivt ikke.

De siste fem årene har jeg tilbrakt mye tid i Sverige. Utelukkende fordi min forlovede har et paradis av en tømmerhytte 60 meter fra en av Nord-Europas største innsjøer, Vänern. På grunn av de absurde norske matprisene gjør jeg naturlig nok en del av innkjøpene min der. Jeg er imidlertid svært bevisst på hva jeg kjøper. Når det gjelder kjøttprodukter har jeg til nå utelukkende handlet svensk eller norskprodusert kjøtt, fordi jeg innbiller meg at dyrene har det bedre enn i fjernere land. Nå er jeg ikke lenge så sikker.

Explore posts in the same categories: Samfunn

One Comment den “Forfengelighetens offer”


  1. Ja, vi gjør det fordi vi kan, vi har makt til det. Til det å teste parfyme, såpe eller hva det nå er på dyr. Eller holde pelsdyr for å bruke skinnet deres, eller utvinne hyaluronsyre av kammen på høns.
    Vi har tatt Bibelens ord om om legge jorden under oss bokstavelig. Eller vi har skrevet Bibelen for å rettferdiggjøre vår egen makt over naturen, som mennesket har utviklet gjennom de siste 100.000 år.
    Men bibelen inneholder også en grunnleggende etisk tankegang, som vi også finner i de fleste andre religioner: Gjør mot din neste, det du vil din neste skal gjøre mot deg. Når vi tar den tankegangen inn over oss da vil vi ikke lenger diskutere om det er riktig å utvinne skjønnhetsmidler fra døde dyr eller behandle dyr på en uetisk måte. Men vi vil heller ikke opphøye dyr til å være mennesker.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om at respekt er noe man bestemmer seg for


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: