kvelden før, kvelden før, kvelden før…….

La meg slå det fast med en klinkende klar gang. Jeg er ikke av den gjerrige sorten. Jeg har stor tro på å vrenge lommeboka en ekstra gang for å glede mine barn på julaften.

Jeg kjøper den beste ribba som er å oppdrive og sparer ikke på surkålen. Sannsynligheten er mer enn stor for at jeg kommer til å feire jul slik de fleste nordmenn gjør. Og det er i hvert fall ikke med måte. Og jeg kommer til å betale dyrt for det.

På samme måte som været er det svært liten vits i å irritere seg over juletradisjoner, julebakst, julekonserter og juleavslutninger. De kommer enten vi vil eller ikke. Unntaket er den svært enervende og magsyreproduserende kalenderpakketradisjonen. I tillegg kommer reklamen for kalenderpakketradisjonen.  Aktører hvis eneste formål er å skape mer dårlig samvittighet i form av ennå en utgiftspost i det allerede skakkjørte budsjettet.

For å døyve all den skyldfølelse vi foreldre er forbannet med skal vi altså løpe rundt å finne 24 presanger i tillegg til dem som skal under treet. For meg er det faktisk 48 fordi jeg har to barn. Resultatet er et saftig bidrag til aksjeutbyttet til blåskjorteligaen, en tom lommebok og barn som allerede er ferdig bortskjemt før julaften.

Førjulstiden er travel nok. Det er flust med gjøremål og grådige juleleverandører som drar pengene ut av hendene våre. Den tiden som er igjen synes jeg vi skal bruke til det førjulstiden er ment for. Forventninger.

Explore posts in the same categories: Om selve livet

5 kommentarer den “kvelden før, kvelden før, kvelden før…….”

  1. siv Says:

    Ganske så enig!!! Ser at vi mer og mer glemmer nærhet, i hånd med tradisjoner i form av gleden ved å ha hverandre… Tenker at de fleste barn ville sette mye mer pris på kvalitetstid og tilstedeværelse i stedet for materielle goder…Det paradokse er at det er vi foreldre som lar oss kjøpe..Trist i grunn…

  2. Diva Andrea Says:

    Amen…amen..amen:)) Kunne ikke vært mer enig! Og de prisene som er på diverse kalendere er nok til å tømme en stakkars lommebok lenge før man har tenkt på gaver og andre gøye ting:)) Men rause menn…de liker vi…veldig:))

  3. Lammelåret Says:

    Jula er altfor lang, den starter iallfall den siste uken i november og varer ut desember. For mye og ikke er det godt, engang.

  4. laipai Says:

    Adventskalender hører jo med i ventetiden da. Trenger ikke gjøre det så dyrt da, små barn, store gleder og alt det der vettu..

  5. laipai Says:

    Det er jo en forventning i seg selv å vente spent på hva man får i adventskalenderen neste dag, haha.


Legg igjen en kommentar

