Drept blott til lyst

I mexicogolfen lemlestes og drepes delfiner. Noen av dem blir funnet uten kjever. Drept blott til lyst for perverse og grusomme mennesker.

Foto: Institute for Marine Mammal Studies / AP

 

I følge Dagbladet etterforsker amerikanske myndigheter angrep på såkallte Flaskenese -delfiner. Flere  av pattedyrene er skutt  og har store kuttskader. Og problemet er økende. I Alabama har de funnet delfiner drept av skrutrekkere. Bare mellom januar og mars i fjor ble det funnet rester av 76 døde delfiner langs kysten.

Ingen art i verden har drept flere levende vesener enn mennesket. Og ingen annen art i verden er i stand til å drepe så mange for moro skyld. Det virker som om det er noe spesifikt menneskelig over denne atferden.  Mennesket er også den arten som har brukt mest ressurser på å utslette liv på planeten.

Når dyr dreper er det enten i selvforsvar eller for å få mat. Dersom de jakter tar de gjerne det svakeste, minste dyret. Det dyret som har minst mulighet for å overleve. Ikke nødvendigvis sympatisk det heller, men det er i det minste et motiv om å holde flokken i live. Når mennesket jakter plukker de ut det flotteste, største og sterkeste dyret. De små, svake dyrene gjør seg dårlig på penisforlengende bilder med foten på neshornkadaveret.  De færreste mennesker jakter for å overleve. Mange jakter for moro skyld.

Sammenligningen mellom jegeren på savannen og delfintorturisten i mexicogolfen er ikke umiddelbar. Det er jeg klar over. Mens nesehornet blir skutt, må delfinene trolig gjennomleve et smertehelvete før de blir tatt av dage. Men liv blir tatt blott til lyst, bare for å tilfredsstille menneskets iboende trang til å ta liv. Til å bestemme over liv og død.

Men heldigvis finnes det mennesker som reagerer.  Noe debatten rundt dyrevelferd viser. Også delfinene har sine forkjempere blant menneskene.

Dette er hjerteskjærende, uttaler Moby Solangi, veterinær ved instituttet for havpattedyrforskning .

Det gir i det minste litt håp både for delfiner og mennesker.

Følg gjerne bloggen på Facebook. Der legger jeg ut andre debattinnlegg og blogginlegg som ikke får plass her.

Explore posts in the same categories: dyrevern

2 kommentarer den “Drept blott til lyst”

  1. FInn Hansen Says:

    Forventet et reflektert og fornuftig blogginnlegg. Desverre er lyser innlegget mer av personlige oppfatninger og mangel på «research.»

    1. «Og ingen annen art i verden er i stand til å drepe så mange for moro skyld.» feil. Jakt for trening og tilfredsstilling av instiktene er noe som går igjen i de fleste rovdyr. Se bare på huskatten som dreper mus for morro skyld og tilfredsstillelse.

    2. «Mennesket er også den arten som har brukt mest ressurser på å utslette liv på planeten.» Jaha? Hvilke skapninger er det vi aktivt idag bruker ressurser på å utrydde? Fortidens mennesker hadde lav/ingen kunskap som vi har idag.

    3. «Dersom de jakter tar de gjerne det svakeste, minste dyret.» I mange tilfeller sant, men rovdyr er opportunister og enkeltindivider av kategorien byttedyr har like stor mulighet for å dø.

    4. «Når mennesket jakter plukker de ut det flotteste, største og sterkeste dyret.» Feil, veldig feil. Eneste er at de få pene dyrene er de som havner på bilder. Hva de gjorde i gamle dager får bli på deres matte, de hadde ikke dagens kunskap.

    5. «De færreste mennesker jakter for å overleve. Mange jakter for moro skyld.» Ja, å tilfredstille jaktinnstikt akkurat som folk har sex. Man kommer også veldig inn på naturen på en helt annen måte. I tillegg er jakt i naturen en fin og miljøvennligmåte å høste overskudd kontra å kjøpe i butikken. Forvaltning er også en sak. win-win-win-win.

    For info, jeg har ingenting til overs for drap som dette av delfiner. Som jeger og forkjemper for bra forvaltning blir jeg irritert når jegere blir utsatt for direkte løgn og svartleggng.

    • fhjpeder43 Says:

      Jeg takker for innlegg. Jeg forventer ikke at alle er enige med meg. Jeg vil imidlertid gjerne konkretisere et par ting.

      1.Mennesket er den arten som har drept flest for moro skyld. Se på drapstatistikken og på motivene til de som dreper. Se på seksualdrap og vinningsdrap. Se på alle krigene vi har hatt. Dyr kriger ikke. De dreper utelukkende for å overleve.
      Huskatten jakter på innstinkt. Vi burde vite bedre enn å drepe uskyldige dyr for moro skyld

      2. datamaskiner, internett, mobiltelefoner, legevitenskap og romforskning. Mye av dette kommer i utgangspunktet fra militær utvikling. Det vil si for å lage våpen som kun er der for å drepe levende vesener. Antallet kriger mennesket har ført gjennom historien burde være nok underlag for min påstand. Dyr fører ikke krig.

      3. Kom ikke og fortell meg at det ikke finnes mennesker på storviltjakt som ikke er der for trofeet sin skyld . Jeg angriper ikke alle jegere. Mange har jeg respekt for, men det finnes mange «smågutter» med rifler der ute.

      5 Din sammenligning med sex underbygger mine påstander. Jeg tror ikke jeg trenger å kommentere det mer.

      Med all respekt. Jeg mener ikke å svartmale jakt og jegere. Jeg har respekt for seriøse jegere og at vi må forvalte naturen på en riktig måte. Men jeg misliker at mennesker dreper for moro skyld. Det er det mange som gjø. Det er mitt poeng.


Legg igjen en kommentar

