Hvor er mennene?

Det handler om makt, overgrep og å trykke et medmenneske lenger ned enn de fleste av oss kan forestille seg. Det handler om å ta fra et menneske sitt mest intime og dyrebare. Med rå, brutal makt. Som regel maskulin makt av den primitive sorten.

Justisminister Knut Storberget (AP) vil ha mer fokus på mennene som begår voldtekt. Han mener at særlig menn med utenlandsk bakgrunn har mye å lære.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10092710

Slik skal det ikke være. Det å kunne gå fritt rundt i sin egen by er en menneskerett, så dette er noe vi må ta på dypeste alvor. Jeg har hele tiden sagt at voldtekt er nesten-drap.

Det foregår rundt deg. Nær deg. På gatehjørnet der du nettopp sto og i nærheten av huset ditt. I nabolaget der du bor. Der du nettopp har servert vin til dine gjester, der du tar ut båten din for våren, eller der du leker med ungene dine. Oslos gater er egentlig ikke så langt unna.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10091789

Det foregår i Oslos gater, men det kan like godt skje i husene rundt deg. Voldtekt og overgrep mot kvinner skjer nær deg. Men det er de færreste som tar det inn over seg.

Når jeg varsler om dette innlegget på Facebook får det ikke mange «Likes». Men dersom jeg legger ut et bilde av bikkja mi, en halvdårlig vits, eller en youtube- video av en svenske som kan prompe den peruanske nasjonalsangen, står folk i kø for å like, eller kommentere. Et innlegg om voldtekt blir i stor grad forbigått i stillhet. Det treffer ikke. Folk føler det ikke på kroppen. Eller muligens er det for ekkelt, for vanskelig for mennesker å ta inn over seg. Menneskets evne til å snu seg vekk og bytte ut medmenneskelighet med tomme, egoistiske aktiviteter og meninger synes nesten uendelig.

Knut Storberget ønsker fokus på mennene som begår voldtekter. Det er muligens riktig, muligens også en selvfølge, for det er i hovedsak menn som voldtar, og kvinner som er ofre. For en tid tilbake varslet noen kvinner at de ville ta gatene i Oslo tilbake. Kvinner danner aksjonsgrupper og står fram med sterke meninger. Det er bra og veldig viktig. Men det løser ikke problemet.

Med fare for å bevege meg ut i politisk ukorrekt landskap: De som egner seg best til å stoppe voldtekter er menn selv. Stoppe voldtektene og overgrepene på menns premisser. Hvor er alle mennene? Hvor er det maskuline primalskriket når vi trenger det?

De fleste menn er mot voldtekt. De er også mot overgrep mot medmennesker. Muligens høres det litt naivt ut, men jeg tror fullt og fast på det. Når jeg skriver «de fleste menn» mener jeg også innvandrernes menn. De fleste menn, uansett kulturell tilhørighet vil ikke støtte voldtekt.

Det er ikke mandig å voldta. En ekte mann gjør ikke slikt. Det er heller ikke mandig å slå de svake, undertrykke og drepe. En ekte mann gjør heller ikke slikt. En ekte mann vil ønske å beskytte og stille opp for de svake, for familien og for vennene sine. En ekte mann føler noe. En ekte mann kjenner det på kroppen når han leser om overgrep. Han har selv en datter, søster, kusine, eller kjæreste. Det kunne ha vært dem som  lå blodig og forslått på bakken, frarøvet sitt mest intime og sårbare.

Jeg etterlyser alle menn. Enten det er politikere, professorer eller søple kjørere. Menn med og uten muskler. Motorsykkelklubber, snekkerlaug og fotballklubber. Prester, imamer, munker og diakoner. Kriminelle menn som sitter i fengsler har også søstre, mødre og kjærester.

Jeg er lei av at enkelte kvinnesaksgrupper skal kunne se på de fleste menn som potensielle overgripere. Lei av det fåtallet menn som drar andre menns omdømme ned. Lei av å bli kategorisert på bakgrunn av det kjønnet jeg er født i. Lei av å bli identifisert i forhold til det fåtallet gjør.

Menn må vise motstand. Aktiv, synlig motstand. Engasjere seg og ta tilbake gatene slik at kvinnene i dette landet kan gå trygt på gata. Vi må engasjere oss i debatten og være synlige i samfunnet.

Menns styrke er en trussel i mange sammenhenger. Styrke kan også være en trygghet. Men det er bare menn som kan velge hvordan de vil bruke den styrken. Bruk den!

http://www.mencanstoprape.org/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10091994

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10091639

https://fhjpeder43.wordpress.com/2010/10/04/menn-mot-tvungen-sex/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10084568

Explore posts in the same categories: Samfunn

36 kommentarer den “Hvor er mennene?”

  1. Heidi Says:

    Jeg er så glad for at du skrev dette innlegget. Har selv også etterlyst mennens protester mot disse stygge overfallssakene. Menn som roper ut at: «dere skal faen ikke få skjende kvinnene våre!» Og med «dere» mener jeg alle menn fra alle kulturer som presser seg på en kvinne ved makt.

    Jeg vil at menn viser sin forakt og går ut og sier at dette er ikke greit, uansett om det skjer på gata eller innenfor husets fire vegger. Damer kan bare gjøre så mye, og hvis det hysjes ned, «godtas» og ikke snakkes om blandt menn, så kommer vi ikke langt.

    Og som du sier, de fleste menn, ekte menn, er ikke overgripere og det er skammelig at noen få drar dere ned i søla. Eneste måten å få slutt på det på er at dere sier i fra, og viser hva det egentlig vil så å være en ekte mann.

    Dette innlegget burde på forsiden av VG 🙂

  2. Engelen Says:

    Enormt viktig innlegg du har skrevet! Jeg etterlyser også mennene opp i dette, på tide de kommer på banen!

  3. Demos Says:

    Dere norske kvinner: Ja, jeg er enig i at «hvor er mennene?» er et godt spørsmål». Men jeg har jo det åpenbare svaret.

    Det er nemlig forbundet med STRENGE straffer å forsvare dere, mens voldtektsmannen gjerne slippes fri og får «behandling». En sterk og sunn norsk mann som med egen helse som innsats slår ned en muslimsk voldtektsmann har null sjanser i det norske rettssystemet og ville miste karriere, frihet, eiendeler og gjerne kone…. om han skulle komme til unnsetning og muslimen skulle få et skrubbsår og kanskje en hjernerystelse. Til og med offeret kunne finne på å snu seg mot ham og si: «jeg ba deg jo ikke om det»…..

    Dere norske kvinner har fått det samfunnet dere ville ha, og mitt klare inntrykk er at kvinner i media og politikk synes overfallsvoldtekter ikke er så ille.

    • fhjpeder43 Says:

      Med all respekt; Dette innlegget er ikke rettet mot muslimer, islam eller andre kulturer. Voldtekt er forkastelig og uakseptabelt uansett hvem som er gjerningsmenn, eller hvilken kultur vedkommende tilhører. Det er dessuten uakseptabelt uansett hvor på kloden det skjer. Voldtekter skjer i alle samefunn og gjerningsmennene kommer fra alle kulturer.
      Jeg tviler på at kvinner, enten de er i media eller ikke ønsker å bagatelisere overfallsvoldtekter og jeg tror hverken kvinnene eller de fleste menn ønsker et slitk samfunn.

      • Øyvind Says:

        Islam er en plyndringskultur fra 600-tallets arabisk halvøy, og voldtekt var helt vanlig da de inntok en fientlig landsby.

      • fhjpeder43 Says:

        Det var også vanlig at kristne korsfarere voldtok på sin vei til Jerusalem. Kristne eller vestlige som voldtok da de okkuperte India,. store deler av Afrika og sør. og Nord-amerika. Dersom du ser historisk på det finnes det ingen kulturer som har begått flere overgrep og undertrykket mer enn den kristne, vestlige kulturen,
        Jeg ønsker ikke å brukde dette blogginnlegget til å forsvare den ene eller den andre kulturen. Jeg akspeterer ikke voldtekt, enten gjerningsmanne er fra Kabul eller Steinkjær. Det er kriminelt å voldta noen, uansett hvor man kommer fra. Menn som ike voldtar, og det er jeg overbevist om er de fleste, enten de er muslimer eller etniske nordmenn bør engasjere seg mot voldtekt, og for såvidt andre former for overgrep og undertrykkelse. Jeg akspeterer overhode ikke at kvinner blir undertrykt, uansett hvor de befinner seg

  4. Sunniva C. R Says:

    Fantastisk innlegg! Herlig å se en mann som engasjerer seg! Håper du får flere menn med deg, for det er som Heidi sier; utrolig synd at noen få idioter får et helt jævla KJØNN til å fremstå som voldtektsmenn. Det er egentlig merkelig at ikke flere menn protesterer. Det må være sårende å gå hjem fra byen på natta og se at alle jenter løper i alle retninger i frykt for å bli voldtatt..

  5. kai Says:

    Skal vi menn gjøre noe konkret med problemet blir vi bare fengslet for balltremisbruk mot overgriperne. Derfor skjer det ikke så mye. Dialog og voksenopplæring av disse psykoene er nemlig naivt og har ingen effekt. Kvinner har selv stemt inn de innvandringsnaive røde partiene. Nå merker dere konsekvensene.

    • fhjpeder43 Says:

      Balltremisbruk er muligens ikke å foretrekke, hverken for eieren av balltreet, den som blir slått eller for balltreet selv. Det finnes mange andre måter å bejempe det på som er vesentlig smartere, mer effektive og uten bruk av vold. Å være en mann er ikke ensbetydende med å bruke vold.

      • Stein Says:

        Enig, finn noe som ligger på bakken og påberop nødverge.
        Da er det ikke en planlagt handling og ikke mer enn et par velplasserte slag på overgriperen. Om overgriperen uheldigvis skulle falle over en knust flakse og miste «verktøyet» sitt, er det en ulykkeshendelse.

      • Øyvind Says:

        Det beste ville nok vært å nekte disse voldtektsmennene adgang til landet.

        Jeg kan ikke tenke meg noe mer idiotisk enn at vi nå må beskytte jentene våre fra folk som kom hit med en tårevåt historie om at vi må beskytte dem.

  6. norskgoy Says:

    Handler voldtekt kun om makt? Det er kanskje på tide å innse at voldtekt også handler om seksualitet, en mørk side av seksualiteten dog.

  7. Nasse nøff Says:

    Hva skal vi menn gjøre?
    Væpne oss og skyte alle som ser mistenkelig ut? Gå fakkeltog? Stå på hvert gatehjørne?

    Tror man heller må se til myndighetene og spørre hvorfor sikkerheten til innbyggerne blir nedprioritert.

    • fhjpeder43 Says:

      Det finnes mange måter å markere avstand til overgrep på. Det finnes også mange måter å bekjempe det på. Men bruker vi vold senker vi oss ned på overgrepernes nivå. Men vi bør begynne med å ta synlig og åpent avstand og engasjere oss i debatten. Som menn.

      • fhjpeder43 Says:

        Med all respekt. Dette blir en avsporing, Mitt poeng er at menn bør engasjere seg, både i debatten og på andre områder. Vi skal selvfølgelig ikke stå rolig å se på at overgrep skjer, men det finnes mange måter å engasjere seg i det samfunnsproblemet som voldtekt faktisk er. De fleste menn voldtar ikke. Det er min overbevisning. De mennene kan bidra til å minske antallet voldtekter, Kanskje vi skulle ha en form for natteravner, slik andre foreslår på denne siden. Menn bør uansett i større grad på banen i slike saker.
        Jeg vil ikke feminisere mannen. Tvert i mot mener jeg at mannen skla delta på mannnes premisser. Og en ekte manns premisser er faktisk å bruke huet før han bruker fysisk makt.
        Hadde jeg sett en voldtekt på gata hadde jeg selvfølgelig grepet inn og forsøkt å hjelpe offeret.

  8. skrukken Says:

    nei merklig nok var den jammen meg en av våre nye landsmenn denne gangen også.. vi får slippe inn fler så blir det sikkert bedre

  9. Øyvind Says:

    Kan bli et flott tiltak det, få med deg en gruppe av dine mannevenner og ta dere en bytur i grupper på 3-5 med sorte jakker med påskrift «voldtektsvakt.»

    Om dere ikke akkurat snubler over en voldtekt dere kan stoppe first hand så kan det ha en avkrekkende effekt da det er flere folk i gatene nattestid som ikke er fulle eller for feige til å gripe inn. Det er vel lov å bære mag-lite in public i Norge, er det ikke det? Da kan man lyse på folk, i tillegg til at noen av dem er glitrende slagvåpen.

    Ta gjerne kontakt med det lokale politidistiktet å si at np kjører vi en natteravn liknende sak som kalles voldtektsvaktene.

    Kjør på!

  10. Britt Says:

    Menn kan hjelpe.. Ved å gi klart uttrykk for at de er i mot voldtekt. Ofte.
    Menn kan hjelpe ved å insistere på å følge ei jente hjem fra byen uten å forvente å bli bedt inn.
    Menn kan hjelpe ved å la være å klage på at kvinner har stemt røde innvandringspositive partier inn i regjeringen, og de kan hjelpe ved å la være å påstå at de ikke kan hjelpe en kvinne som blir plaget eller overfalt fordi de da risikerer å havne i fengsel selv..

  11. Lammelåret Says:

    Abosolutt enig. Hvorfor er det ikke på dagsorden? Hvorfor er menn så passive?

    At ingen trykker «liker» når du poster innlegg av denne typen på fb er vel ikke rart? For det første er fb et sted veldig mange er sosiale på og ikke alvorlige og for det andre er det vel ikke noe å like? Vil tro at en del klikker seg inn på bloggen din istedet og kanskje legger igjen en kommentar.

    Har selv blogget om det samme temaet, kom gjerne innom meg. Jeg drar det litt lenger og ser på hva menn kan/bør gjøre som fedre og brødre.

    Bak enhver kvinne, rusler en potensiell voldtektsforbryter

    • fhjpeder43 Says:

      Gode poenger. Kjempefin blogg. Jeg gjør meg mange av de tankene selv. Poenget med Facebook er egentlig bare for å synliggjøre det jeg opplever andre steder også. Jeg har forsøkt å ta opp diskusjonen blant kamerater eller arbeidskolleger. De blir ofte tause og begynner å snakke om andre ting. Vi må engasjere oss.

      • Lammelåret Says:

        Hva tror du det kommer av?

        Jeg skal begynne å spørre folk hva de mener kan gjøres, selv om det bryter med god samtaleskikk. Det er mer legalt å snakke om hvor varmt og deilig vår/sommervær vi har og hvor sen påska er i år..

        Blir problemer vi ikke ser borte?

      • fhjpeder43 Says:

        Jeg synes absolutt du skal bryte god samtaleskikk. Jeg møter problemet selv. Når jeg tar opp disse tingene ser mange en annen vei. Både kvinner og menn. Det angår dem ikke. De er mer opptatt av båtpuss, ferie og hverdagen enn å engasjere seg i samfunnet vi lever i. Vi er definitivt ikke snille og velmenende bare fordi vi er nordmenn. Definitivt ikke.

  12. Kalzar. Says:

    Og hva har etnisk ursprunghet med saken å gjøre. Det var en man som forsøkte å voldta jenta og han kunne like godt vere etnisk norsk. Det må komme en lov som forbyr media å skrive at en man har utenlandsk utseende, det fører til fremmedfrykt og er trakasering av nordmen med mørkt utseende. Men jeg ser at rasistene er på fremmars.

    • Lammelåret Says:

      Jeg er også bekymret for hva fokus på etnisitet kan føre til. Glemmer vi at nordmenn ikke bare er snille og velmenende? Er vi snille fordi vi er lyse og «ekte» norske? Neppe..

  13. Eplekjekken Says:

    Jeg tok utfordringen din og posta bloggen din som link på Fjesboka mi.

    Er forøvrig helt enig! Det er en liten gruppe som ødelegger for alle de andre, men det er overhodet ikke akseptabelt! Holdningene til disse… ja, hva skal man kalle dem? Jeg vil ikke kalle dem «menn», for det er de IKKE! Uavhenging av etnisitet og religion.

  14. Jokkesaedstrom Says:

    Hvorfor skal altids andre gjøre opp for at visse folk aldri tar sin egen sikkerhet på alvor. Er ikke så vanskelig å ringe venner når man skal hjem fra byen, si nei takk til siste drinken, si nei takk til at fremmede følger de hjem etc. Vi lever ikke lengre i det glade 60-tallet da man var mye tryggere på byen. 2011, regjeringen gir blanke f, politiet har ingen ressurser, de kriminelle har mer rettigheter enn en vanlig person. Ta ansvar selv, ikke forvent at alle andre skal ta de for deg.

  15. Lammelåret Says:

    Hei igjen!

    I min blogg stiller jeg nettopp spørsmålet om omsorg og ansvar for andres helse blir sett på som feminint og at menn derfor forholder seg passivt til det faktum at menn voldtar og begår overgrep. Å ta tak i problemer gjør ikke mannen mindre mann.

    Jeg vet ikke om folk ville grepet inn om de var vitne til voldtekt på åpen gate. Folk har en tendens til å trekke seg unna trøbbel, særlig hvis de tror det kan skape problemer for dem selv.

    At menn skal delta i debatten og gå foran som eksempler på konflikløsning, samarbeid og kommunikasjon er jeg ikke i tvil om. Gjør det på deres måte, men vær tydelige og snakk høyt i det offentlige rom!

    Delta i barna deres liv og engasjer dere i den oppvoksende generasjonen. Det er først og fremst der en må begynne. Forebygging kan ikke starte tidlig nok.

    • fhjpeder43 Says:

      Gode poenger. Menn som forbilde for den oppvoksende slekt er viktig. Vi skal tross alt være med på å oppdra framtidens menn og kvinner. Menn må engasjere seg, på menns vilkår. Det er heller ikke mindre mandig å bruke hodet.
      Jeg har selv en sønn på 14 år. Med hormomner som spretter rundt alle veier er det viktig å snakke med ham om respekt og empati.

  16. kim Says:

    @Kalzar
    Det er desverre mer eller mindre kun utenlandske menn som står for disse overfalls voldtektene, nå og tidligere, sjekk statistikken og jeg tror det faktisk ender opp i så mye som 80 % muslim, 10 ikke muslim, 10 % etniske norske.

    @resten
    Feilen ligger i at regjeringen lar disse menneskene komme inn i vårt land uten å forsikre seg om at de er skikket til å leve blant oss.
    Nå kommer varmen og det vil kun bli verre.

    Og som noen av komentarene viser så er det de kvinners feil som stemte på nåværende regjerings egen feil, men glem nå ikke at det var jo ikke bare kvinnene som stemte på jens og CO.

    Uansett, så er voldtekt, voldelig eller ikke, ikke akseptabelt, og jeg ville nok gjort meg selv til en voldsforbryter om jeg kom over noe slikt.
    Hadde de i tilfellet også vist seg å være en utenlandsk overgriper, hadde jeg nok vurdert sterkt det man gjør når hunder angriper barn eller mennesker, avlive hunden.

    Feilen ligger ikke i kvinners klær, måten kvinner oppfører seg på, feilen ligger hos vår regjering som baserer invandrings politikken på naiv troskyldiget.

    Spark jens og CO, la nå Frp få prøve seg,
    Lag lukkede og overvåkede internerings leirer med skolering, vurdering, praksis og eventuell godkjent eller sparket ut av landet etter endt periode.
    En periode bør heller ikke være en måneds tid, men gjerne 1 år eller mer, kansje situasjonen personen «flyktet» fra er blitt løst og de kan sendes i retur der og da istedenfor å miste de som papirløse ulovlige rundt om i landet.

    Skal du bo i Norge, så skal du ha eller adoptere vestlige verdier fult ut, det finnes ingen mellomting.
    Enkelt og greit, religion er ingen unskyldning, religion er den største sikkerhets trusselen vi har i 2011.
    Og desverre ja, det er muslimer og islam som er trusselen, ingen tvil om det i det hele tatt.

    Jeg ville faktisk gått så langt som å si at islam burde være en ikke tolerert religion her i Norge.
    Jeg er ingen rasist, vel ikke mer enn alle andre, så mine utsagn er ike basert på fremmedfrykt eller hat, men derimot på fakta og historie.
    Koranen oppfordrer til blodsutgytelse over alt som ikke akseptere «sannheten» og alt er ikke bare tillat i allahs navn, men det oppfordres til å være så brutal som overhodet mulig for å sette skrekk i «fienden», gjerne sporadisk og uten sammenheng for i tileg å skape forvirring.
    Enkel unskyldning for den som er litt kåt og finner en kvinne i en mørk bakgate.
    Og islam generelt er en farlig ballast og ha selv om en ikke er religiøs i et fritt Norge.

    Merk dere det, VI som er ikke muslimer, vi er fienden…

  17. kim Says:

    fhjpeder43 sier:
    «De fleste menn voldtar ikke. Det er min overbevisning. De mennene kan bidra til å minske antallet voldtekter»

    Den eneste måten vi menn kan bidra til å minske antallet voldtekter på uten vold, er å velge en regjering som faktisk går aktivt inn for å beskytte Norges befolkning.

    Og hva i huleste mener du med de fleste menn, mener du at en av 10 menn voldtar? 1 av 100???
    Er det riktig av meg å si at de fleste kvinner ikke er horer?? med horer mener jeg ikke prostituert, men det skjellsordet hore står for, kunne også brukt ordet f…e.

    Det er pokker meg ikke oss menns skyld i at disse voldtektene finner sted, det er en ting mellom overgriper og offer, hvor mange faktorer spiller inn.
    Vi har mange av oss prøvd i mange år og bedre sikre vårt Norge, men blir stadig forhindret fra dette pga naiv snillisme og ideologisk idioti.

    • fhjpeder43 Says:

      Selvfølgelig er det ikke menns skyld at andre menn voldtar. Derfor er det viktig at disse mennene engasjere seg. Voldtekt er uakseptabelt, uansett hvem som gjør det.

  18. Bente Says:

    Jeg har «surfet» litt rundt i blogglandia de siste dagene. Voldtektene i Oslo opprører. Diskusjonen opplever jeg , grovt sett, å være todelt; rasismeinnleggene som legger alt ansvar over på «fremmedkulturelle»,eller de saklige innleggene om hva vi skal gjøre. Jeg blir skremt av hvor mange som er rasistiske..
    Du er den første mannen jeeg finner i dette. Som tør å si noe. Som tør å mene at dere, som gruppen menn, skal si noe, gjøre noe. Tusen takk…
    Jeg delte innlegget ditt, på FB, selv om jeg ikke er mann..
    Midt iall fremmedfrykten. Har jeg lyst ti å si. At veldig mange voldtekter. Blir ikke anmeldt engang. Fordi den bele begått av en som var veldig nær..En venn. Broren til en venninne..Faren til en venn..

  19. mormor Says:

    Bra sagt, men jeg må smile litt av noen svar. Det er ikke noen regjering, knallrød eller mørkeblå som kan forhindre økningen i voldtekter, alene.
    Menn og kvinner må i fellesskap stå sammen om normer for oppførsel og normer for hva som er mann og hva det innebærer.

    Takk skal du ha 🙂

    Ha en god dag 🙂


Legg igjen en kommentar