Det enkleste er balltre

Seks personer ble skadet da det oppsto kamp med balltre, cricketballtre og kniv. Slåsskampen skjedde i forbindelse med en hindufestival i Oslo.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10026130

Hinduisme er en av verdens eldste religioner. Den har en tradisjon som strekker seg 3-4000 år tilbake i tid. Religionen dyrkes av rundt 900 millioner mennesker og er verdens tredje største religion. Den har svært mange retninger og har tatt opp i seg tradisjoner fra mange andre religioner. Buddhisme, jainisme og skihisme er religioner som har kommet fra samme steder som hinduismen.

Hinduismen er i utgangspunktet en fredelig religion, hvor menneskets evne til å være god og snill understrekes. Hinduene snakker om ”karma” som betyr gjerning eller handling. I karma samles alle gode og dårlige gjerninger som er med på å bestemme hvordan det neste livet skal se ut.

De fleste religioner har et godt utgangspunkt. Det vil si at idealet er det gode, snille mennesket. Både kristendommen og Islam framhever det flere steder som det religiøse idealet. Hva er det da som gjør at kristne dro på korstog, muslimene drar i hellig krig og hinduer slår hverandre med balltre over en feilparkert bil?

Nå tror jeg ikke nødvendigvis slagene fra Cricketballtreet var gitt i Guds navn. Men jeg ser at spørsmålet om religion og tilhørighet blir stilt. Spørsmål som absolutt fortjener et svar.

Mange skylder på religionen. I den senere tid med krigen mot terror er det Islam som har fått passet sitt påskrevet. Argumentet om at ”Islam er en voldelig religion” har festet sitt klamme grep om store deler av debatten. Kristne har en lang, skamfull og blodig historie å se tilbake på. Faktum er at ingen har forfulgt og drept så mange i Guds navn som kristne har gjort, rent historisk.

Et gevær er per definisjon ikke farlig. Det er kun når et menneske løfter det opp det blir potensielt skadelig. Det er brukeren av geværet som er farlig. Ikke geværet i seg selv. Slik er det også med religionen. Dersom religion kommer i hendene på feil personer blir tankene som i utgangspunktet var godt ment, til beste for alle mennesker til dødelige våpen.

Feil bruk av religion skaper et alibi, noe man kan gjemme voldelige handlinger bak. Er man velsignet av Gud er det i grunnen bare å gå ut og kverke. Det er ikke religionen som slår. Det er menneskene som befaler andre og slå og det er mennesker som slår. Vold og ønsket om å bruke vold er dessverre en menneskelig egenskap. Gud gråter for hvert slag og jeg tror han gråter ekstra mye for hvert slag som blir gitt i hans navn. Dersom vi forstår dette, er det lettere å bidra til å få slutt på volden, uansett hvor den blir begått.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10026077

Explore posts in the same categories: Om selve livet, Samfunn

4 kommentarer den “Det enkleste er balltre”

  1. Masada Says:

    Har du egentlig lest bibelen, talmud, koranen og hadith?
    De oppforderer jo til vold, drap, slaver, dødstraff osv osv. Lista er lang.
    Saken er det finnes gode mennesker som gjør gode ting, og onde mennesker som gjør onde ting, men for at en god person skal gjøre onde ting, trengs religion.
    Det er ingenting moralsk i disse bøkene som mennesket ikke allerede har i seg. Vi ville ikke ha overlevd uten.
    Feil bruk av religion er det nok ikke, da faenskapen står på svart og hvitt.
    Er man snill og god fordi man tror storebror ser deg, vet hva du tenker og drømmer? Er man egentlig god da?

    • fhjpeder43 Says:

      Det er mye i hellige skrifter som ikke kan karakteriseres som godt. Ikke en gang godt ment. Det gamle testamentet er fullt av død og fordervelse. Det er mye av det i det nye også. Poenget mitt er at i kjernen i de fleste religioner står det gode mennesket. De ti bud er et eksempel. Jesus budskap er et annet. Det er dette jernebudskapet som blir fordervet når mennesker bruker religion for å utøve makt.

      • Masada Says:

        Og hva er straffen for å bryte de 10 bud?
        NT er ikke fri for faenskap heller.
        uansett, poenget mitt var at det lille gode man kan ta ut av disse bøkene, er allerde i mennesket og derfor er ikke det du sier et argument i så måte.

        Ellers er jeg enig at religion kan lett brukes til å utøve makt. Tildels pga det om faktisk står i bøkene. Men troen er forsatt nødvending slike tilfeller.

  2. Chevyman Says:

    Hva skal man egentlig med religion.
    Er folk så svake og redde at de ikke tør å leve dette livet uten å ha tro på at når de dør skal de komme til et eller annet paradis. Tenk å sabotere sitt liv som i hvertfall er 100% sikkert i sin eksistens på dette vissvasset. Det må jo bygge på en utrolig frykt for noe de etter all sansynlighet aldri vil få utbytte av. Jeg foretrekker i hvertfall å leve nå, og jeg har et utrolig bra liv. Så får jeg heller ta sjansen på at jeg blir vurdert utfra mine handlinger og ikke utfra hva jeg tror hvis jeg skal stilles til doms. Hvis jeg må være sammen med religiøse fanatikere i dødens rike tror jeg heller jeg pent takker nei. Jeg vil heller være på et dårligere sted sammen med folk som tenker gode tanker, og som er snille mot dyr og mennesker. Så kan de som står for død og fordervelse få himmelen for seg selv.


Legg igjen en kommentar